När gallras åtalsunderlåtelser från belastningsregistret?

Hej! Jag fick en åtalsunderlåtelse när jag var 17 år, för snatteri. I år blir jag 26 men har inte vågat söka säkerhetsklassade jobb (exempelvis Skatteverket eller flygplatsen), som jag är väldigt intresserad av, på grund av säkerhetsprövningen. Detta begränsar mig så otroligt då jag inte är så intresserad av andra arbeten. Tyvärr kan man inte begära utdrag för sig själv, utan det måste arbetsgivare eller annan göra för det arbetet man sökt, för detta skulle jag vilja göra.

Skulle aldrig skrivit till er annars men jag är desperat för svar.

Finns domen kvar? Tas de någonsin bort, eller gallras de från säkerhetsprövning?

Hur ska jag göra?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Svaret på din fråga regleras i Lag (1998:620) om belastningsregister.

Vad är belastningsregistret?

Belastningsregistret innehåller bland annat uppgifter om den som genom dom, beslut, strafföreläggande eller föreläggande av ordningsbot har ålagts påföljd för brott, se 3 § lag om belastningsregister. Har man dömts för brott förekommer man alltså i belatsningsregistret.

När gallras uppgifter från belastningsregistret?

Uppgifter om personer som dömts för brott tas bort exempelvis när personen avlider (se 16 §) eller efter viss tid. Enligt 17 § 11 punkt så gallras uppgifter om åtalsunderlåtelse tre år efter beslutet, förutsatt att personen var under 18 år när brottet begicks. Det framgår att du var 17 när beslutet meddelades, vilket innebär att ditt belastningsregister är tomt.

Om du vill läsa mer om när uppgifter gallras kan du följa den här länken som sammanfattar lagen om belastningsregister väldigt bra.

Jag vill även påpeka att du kan beställa utdrag ur belastningsregistret själv. Kontakta tingsrätten som meddelade beslutet och be om ett registerutdrag. Du kan även använda polisens E-tjänst.

Sammanfattningsvis är åtalsunderlåtelsen sedan länge gallrad från ditt belastningsregister, du kan beställa ett utdrag själv för att bekräfta att det stämmer. Jag hade inte varit orolig över det här, sök de jobben du är intresserad av.

Jag hoppas detta besvarar din fråga, tveka inte på att höra av dig till oss igen om du har fler frågor eller om jag varit otydlig.

Lycka till!

Vänligen,

Aram ShokorRådgivare