FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder30/04/2021

När gallras uppgifter i belastningsregistret?

hej

jag kom ut 2011 för grovt misshandel.hur länge kommer jag att sitta i belastningsregistret??

och jag har åkt fast för att ha användt kokain..vilket jag fick böter och blev av med mitt körkort.hur länge sitter det i registret..jag söker jobb där dem begärd utdrag ur belastningsregistret.?? är tacksam om jag får svar mvh

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till oss på lawline med din fråga!

Hur länge ett brott finns kvar i belastningsregistret beror på vilket straff du fått. Jag kommer redogöra nedan för de olika tiderna för gallring baserat på straffet. Gallring innebär att uppgift om brott tas bort från belastningsregistret.

Bestämmelser som berör din fråga hittar du i Lag om belastningsregister.

Gallringstider

Om du blivit dömd till fängelse gallras belastningsregistret tio år efter du blivit frigiven (17 § lag om belastningsregister). Böter gallras efter fem år från domen, beslutet eller godkännandet av strafföreläggandet eller föreläggandet av ordningsbot. Som du ser är tiderna för gallring fem eller tio år beroende på vad du blivit dömd till.

Sammanfattning

När det gäller domen för grov misshandel där du avslutade fängelsestraffet 2011 kommer den alltså att gallras i år. Du skriver inte vilken månad du blev frigiven och jag kan därför inte svara på om det redan nu är borta från registret.

När det gäller narkotikabrottet där straffet var böter finns detta kvar i belastningsregistret fem år från och med den dag då dom föll eller du godkände ett strafföreläggande. Du skriver inte när narkotikabrottet skedde och jag kan därför inte svara på om uppgift om detta finns kvar i ditt belastningsregister.

Vad du kan göra?

Du har möjlighet att själv ta del av de uppgifter som finns om dig i belastningsregistret (9 § lag om belastningsregister). Detta kan göras kostnadsfritt en gång per år. Om du först räknar ut när gallring borde ske i ditt fall kan du sedan begära ut uppgifterna för att kontrollera att domen för grov stöld tagits bort från registret.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga, annars får du gärna kontakta oss igen. Lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Ida ZackariassonRådgivare