FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder10/04/2023

När gallras uppgifter om villkorlig dom och samhällstjänst?

Belastningsregister vid misshandel Hej! Jag blev 2017 fälld för misshandel med samhällstjänst som påföljd (kommer ej ihåg hur många timmar då det var så längesedan). Det jag undrar är hur länge detta syns i belastningsregistret och om det är så att det inte längre syns nu? Jag har fått för mig att det är 10 år, men läste någonstans att det kan röra sig om 5 år -- vad är korrekt? Jag är inte helt säker på om det var misshandel eller ringa misshandel det dömdes som (tror misshandel då det var våld mot en kvinna) Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! När uppgifter tas bort från ens belastningsregister kallas det för att uppgifter gallras.

Enligt 30 kap 7 § 2st Brottsbalken angående straffpåföljder så faller samhällstjänst under kategorin villkorlig dom. Du fick med andra ord en villkorlig dom som påföljd när du blev fälld för misshandel, vilket får betydelse för belastningsregistret. Vare sig det rörde sig om misshandel eller ringa misshandel har ingen betydelse, endast påföljden har det.

Enligt 17 § 4p. i Lagen (1998:620) om belastningsregister så gallras uppgifter om villkorlig dom a) tio år efter domen eller beslutet, eller b) fem år efter domen eller beslutet, om uppgiften avser en person som var under 18 år vid tidpunkten för brottet eller brotten.

Sammanfattningsvis är utgångspunkten att uppgifter om villkorlig dom gallras efter 10 år. Om du var under 18 år när brottet begicks så kommer istället dina uppgifter gallras 5 år efter domen, dvs dina uppgifter kommer ha gallrats vid nuvarande tid om så var fallet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Alexander MårtenssonRådgivare