FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott09/02/2022

När gallras uppgifter ur belastningsregistret?

Hej! Jag undrar när mitt brott försvinner ut belastningsregistret. Jag kom ut från fängelset 2016-05-15 och tänker då att de bör försvinna 10 år efter, men hade sedan övervakning som förlängdes till 2017-06-15.

Försvinner mitt straff från belastningsregistret då 10 år efter jag kom ut från anstalt eller 10 år efter jag blev av med övervakningen, tänker i med den förlängdes? hoppas ni förstår min fråga, tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler kring belastningsregister återfinns i Lag (1998:620) om belastningsregister.

I regel beror svaret på din fråga vilken påföljden var. Uppgifter om personer som dömts för brott tas bort antingen vid dödsfall eller efter viss gången tid. Som regel gallras uppgifter ur belastningsregistret bort 10 år efter frigivningen, se 17 § 1p.

Beslut om övervakning ligger inom skyddstillsyn med särskild behandlingsplan. Enligt 17 § 4p. i samma lag gallras uppgifterna efter 10 år från meddelad dom eller beslut. Det innebär att dina uppgifter kommer att försvinna efter 10 år från övervakningsbeslutet.

Med vänlig hälsning,

Martin CarlehedenRådgivare