När har hyresvärden rätt att tillträda hyresgästens lägenhet?

Hej,, liten fråga ang hemfridsbrott, hyr en bostad, har hyresvärden rätt att går in utan min tillåtelse för att mäta , så att en diskmaskin får plats ?? Behöver man bevis för det ? Jag hade ställt upp saker vid dörr och dessa var flyttade , Tog en bild på saker när jag gick därifrån, när jag kom tillbaka ett dagar efter ,så var dom ändrade , har bild på det både före och efter , har dom rätt till detta

Lawline svarar

​Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Det framgår att du har en hyresrätt. Den så kallade “hyreslagen” återfinns i 12 kap. Jordabalken (JB)

Krävs hyresgästens medgivande?

Huvudregeln är att det krävs ett godkännande från hyresgästen för hyresvärden att gå in i lägenheten. I de flesta fall behöver hyresvärden ha förvarnat hyresgästen i god tid om detta. Dessutom krävs ett medgivande från hyresgästen för att hyresvärden ska få gå in. Konsekvensen att gå in utan tillstånd kan leda till att man begår hemfridsbrott (4 kap. 6§ Brottsbalken).

När hyresvärden får gå in i lägenheten

Hyresvärden får gå in i lägenheten vid mindre reparationer och förbättringsarbeten. Då måste man som hyresgäst låta hyresvärden gå in för att genomföra dessa. Ett krav för detta är dock att hyresvärden meddelat hyresgästen om detta i förväg och fått ett godkännande. En tillsägelse ska ha skett minst en månad i förväg (12 kap. 26§ st 2 JB).

När hyresvärden får gå in i lägenheten utan förvarning eller godkännande

Ett undantag från huvudregeln om att ett godkännande krävs av hyresgästen är vid brådskande arbeten och nödvändig tillsyn. Låt säga att det uppstår en vattenläcka som snabbt måste åtgärdas, då måste hyresvärden ha rätt att gå in i lägenheten (12 kap. 26§ st. 1 JB).

Får hyresvärden flytta på hyresgästens saker?

I 12 kap. 26§ st 3 JB finns en bestämmelse som reglerar det fall att hyresvärden skapar olägenhet eller skada genom arbetet. Hyresvärden ska se till att hyresgästen inte orsakas större olägenhet än nödvändigt. Och om det uppkommer skada på grund av arbetet, så ska detta ersättas av hyresvärden.

Vad kan hyresvärden göra om hyresgästen vägrar tillträde?

Om hyresgästen vägrar att släppa in hyresvärden i lägenheten, trots att denne har rätt till det, kan hyresvärden vända sig till Kronofogden, där de kan meddela särskild handräckning (12 kap. 26§ st 5 JB).

Vad kan hyresgästen göra om hyresvärden tillträtt lägenheten utan lov?

Först och främst kan rekommenderas att vända sig till hyresvärden och förklara vad denne gjort fel. I det fall hyresvärden tillträtt lägenheten utan lov kan det ses  som att personen begått hemfridsbrott (4 kap 6§ Brottsbalken). Dessutom finns som sagt en möjlighet till ekonomisk ersättning om dina saker tagit skada på grund av hyresvärden.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har några fler funderingar är du välkommen att höra av dig till oss igen!

Mvh,
Linnea Hood

Linnea HoodRådgivare