FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis25/06/2023

När har polisen rätt att bara gå in i någons bostad?

Kan en polis gå in i ens lägenhet bara genom att säga att grannen hört att det låter som om någon blir mördad? Vi håller på och flyttar och har en granne som är lite, vet inte vad man ska skriva men hon har någon sorts paranoia. Hon tror att jag och min sambo tidigare har dödat massa folk. Polisen sa till mig att han hade rätt gå in och kolla igeonom min lägenhet. Hade inte mycket säga till om för att jag är uppväxt med att inte tjafsa med myndighetspersoner, men jag förstår inte varför/hur han bara kunde gå in i min lägenhet? Får polisen bara gå in i någons lägenhet på de omständigheterna?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar när polisen har tillåtelse att gå in i någon annans bostad utan tillåtelse. Bestämmelser kring detta finns i polislagen (PolisL) och rättegångsbalk (RB). I din situation kommer även brottsbalk (BrB) att nämnas nedan.

Kan polisen bara gå in i någons bostad?

Ska polisen göra en husrannsakan enligt 20 § PolisL har polisen rätt att gå in i en persons bostad utan tillstånd. Detta gäller även om det finns anledning att anta att någon avlidit eller är medvetslös, så har polisen alltså enligt 21 § PolisL rätt att gå in i någon annans bostad utan tillstånd. I ditt fall verkar det vara så att polisen haft anledning att anta att någon blivit misshandlad/mördad på grund av att eran granne larmat om detta, vilket gett polisen rätt att gå in i er bostad för att se över situationen.

Husrannsakan i bostad

Regler om husrannsakan finns dessutom i kapitel 28 RB. Enligt 28 kap. 1 § RB får polisen göra en husrannsakan i en bostad om de har anledning att tro att det har begåtts ett brott som kan leda till ett fängelsestraff. Av det du har berättat verkar personen som ringt in ha påstått att det ska ha skett ett mord, vilket enligt 3 kap. 1 § BrB kan leda till ett fängelsestraff. Alltså har polisen därmed haft rätt att gå in i lägenheten.

I detta sammanhang är det viktigt att tänka på att polisen måste agera på larmen de får in. Att det i ditt fall rört sig om en granne som inte haft koll på vad som pågått i lägenheten, d.v.s. att ni flyttat runt möbler och att det alltså inte begåtts något brott, hade inte polisen kunnat veta tidigare. Vad jag förstått det som så har polisen fått ett oroväckande samtal, vilket gett dem anledning att anta att brott begåtts i lägenheten, vilket i sin tur alltså gett polisen rätt att gå in i er lägenhet.

Vad du kan göra

Skulle det vara så att du inte tycker att polisen förhållit sig till dess regler, rekommenderar jag att anmäla detta till Justitieombudsmannen (JO). JO är en tillsynsmyndighet som granskar myndigheterna och att de arbetar i enlighet med den lagreglering som styr deras arbete.

Jag hoppas att du fått klarhet med din fråga och har du fler frågor är du välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Sara JeftenicRådgivare