FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt15/07/2022

När hör ett brott under allmänt åtal?

Hej! Hör sexuellt ofredande under allmänt åtal? Hör olaga hot under allmänt åtal?

Lawline svarar

 Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om brotten olaga hot och sexuellt ofredande hör under allmänt åtal.

För att besvara din fråga kommer jag nedan att tillämpa dels rättegångsbalken (RB), dels brottsbalken (BrB).

Allmänt respektive enskilt åtal

Med åtal avses talan vid domstol om ansvar för brott. En sådan talan kan antingen vara allmän eller enskild. Ett brott hör under allmänt åtal, om det är åklagaren som äger väcka åtalet mot den misstänkte. På motsvarande vis hör ett brott under enskilt åtal, om det i stället är målsäganden som får väcka och föra talan.

Vilka brott hör under allmänt åtal?

Av 20 kap. 3 § första stycket RB framgår att ett brott hör under allmänt åtal, om det (brottet) inte är uttryckligen undantaget därifrån. Med andra ord krävs en uttrycklig föreskrift, för att ett brott ska vara undantaget från allmänt åtal.

Är brotten olaga hot och sexuellt ofredande uttryckligen undantagna allmänt åtal?

Brotten olaga hot och sexuellt ofredande regleras i 4 kap. 5 § respektive 6 kap. 10 § BrB. I de nu nämnda bestämmelserna eller i bestämmelsernas kapitel anges inte att brotten är undantagna allmänt åtal.

Slutsats

Eftersom brotten olaga hot och sexuellt ofredande inte är uttryckligen undantagna från allmänt åtal, är slutsatsen också att de mycket riktigt hör under allmänt åtal.

Hoppas att mitt svar är till hjälp och tveka inte att höra av dig igen om du har några fler frågor!

Vänligen,

Casper ErikssonRådgivare