När kan en sambo ha rätt till hyreslägenheten mot hyresvärden

Om jag, tillsammans med min sambo, flyttar in i en hyreslägenhet och bostadsbolaget endast accepterar ett namn (mitt) i kontraktet: hur länge måste vi bo tillsammans i lägenheten innan min sambo får så kallad "besittningsrätt" (tror jag det heter?) på lägenheten? Vill liksom att även min sambo ska ha rätt till lägenheten om något skulle hända mig osv.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Jag tolkar din fråga som så att du undrar när din sambon kan ha rätt till lägenheten mot din hyresvärd om något händer dig. Lagen som blir tillämplig i detta fall är hyreslagen (12 kapitlet i jordabalken).

Huvudregeln är att man inte ha rätt att överlåta sin hyresrätt utan hyresvärdens samtycke (12 kap. 32 § JB). Men det finns undantag, din sambo kan ha rätt till lägenheten om ni bått under 2 års tid tillsammans (vanligvis 2 år, men det finns undantag). Då finns det möjlighet att efter en bodelning eller efter avskifte ta över hyreslägenheten (12 kap. 33 § JB). Är det så att en olycka skett får även din sambo ta över hyresrätten om det varit oförutsebart och ni hade i avsikt att dela era liv tillsammans (12 kap. 34 §).

Slutsats

Ovan nämner jag möjligheter för din sambo att överta hyreslägenheten utan krav på samtycke från hyresvärden. Det finns möjligheter så som rätt till lägenheten efter en bodelning eller efter att en olycka inträffat och ni bott tillsammans i ca 2 år.

Hoppas du fick svar på din fråga, skulle du ha fler frågor är du välkommen tillbaka till oss på Lawline.

MVH

Lawline RådgivareRådgivare