FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt31/10/2021

När kan ena förälderns umgängesrätt fråntas?

Hej!

Hur gör man i ett fall där föräldrarna är separerade och båda har umgänge, men den ena föräldern ofta lämnar bort det 4 åriga barnet till sina gamla föräldrar under sina veckor, så barnet inte får vara på dagis? Barnets farföräldrar är äldre och orkar inte skjutsa och hämta barnet, så då kommer barnet ur sina rutiner och det sociala sammanhanget hen är van vid. Barnet får mycket ångest av att vara hos sina gamla farföräldrar och detta sker mot den andra vårdnadshavarens vilja. Dessutom får den andra vårdnadshavaren inte tala med barnet under den period barnet är hos farföräldrarna och kan df inte försäkra sig om att barnet mår bra. Barnet har uttryckt ångest över att åka till denne förälder som lämnar bort henne till farföräldrarna. Vad kan man göra i en sådan situation? Vad säger lagen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår din beskrivning undrar du om det finns något du kan göra åt att ditt barn bl a inte mår bra vid umgänge med den andra föräldern. Jag kommer kort beröra umgängesrätten och umgängestvister, för att därefter gå igenom vad som krävs för att en förälders umgängesrätt med ett barn ska fråntas. Regler om umgängesrätt finns i föräldrabalken (FB).

Umgängestvist

Utgångspunkten är att föräldrarna kan avtala om barnets boende (6 kap. 15 a § FB). Skulle föräldrarna inte vara överens kan den ena föräldern väcka talan om stämning rörande umgängesrätten, och då få frågan utredd av domstol (6 kap. 15 § FB). I domstolens bedömning i frågor som rör barn ska alltid grunda sig på frågan om vad som är till barnets bästa (6 kap. 2 a § FB). Barnets bästa består av ett flertal olika komponenter, och tar fokus på olika komponenter beroende på rättslig fråga och övriga omständigheter. När det gäller umgängestvister är en central del för barnets bästa att barnet har god och nära kontakt med båda föräldrarna, och att föräldrarna i möjligaste mån kan samarbeta. Detta innebär också att det anses vara för barnets bästa om dennes umgängesrätt med båda föräldrarna är relativt likvärdig. I ljuset av det hittills sagda betyder det att för att en umgängesrätt med ena föräldern ska fråntas krävs särskilda omständigheter som talar för att barnets bästa bättre uppfylls om enbart den ena föräldern har umgängesrätt, alternativt att umgängesrätten med den andra föräldern begränsas.

Vad har domstolen haft för inställning?

I rättsfallet NJA 2003 s 372 behandlade domstolen avvägningen mellan barnets rätt till umgänge och risken för att ett barn far illa i samband med umgänge med ena föräldern. Av domskälen kan utläsas att även om umgänge med den ena föräldern är förknippat med vissa risker för att barnet far illa, ansåg domstolen att barnets intresse av kontakt och umgänge är mycket viktigt. Domstolen ansåg i fallet att de risker som fanns i fallet kunde motverkas genom att umgänget kombinerades med att en kontaktperson närvarade.

Familjerättsliga mål måste läsas med försiktighet eftersom de enskilda omständigheterna kan skilja sig mycket från fall till fall, även om två situationer vid första anblick kan te sig likartade. Vad som däremot kan hämtas från rättsfallet är att det ska krävas starka skäl för att en förälder ska fråntas sin umgängesrätt med sitt barn.

Vad innebär det här för dig?

Jag kan tyvärr inte ge dig ett konkret svar på hur en domstol hade sett på frågan i ditt fall. Min första rekommendation är att i möjligaste mån försöka nå en gemensam lösning med den andra föräldern. Om detta inte skulle fungera, och de av dig nämnda problemen kvarstår, kan du väcka talan om umgängesrätten i domstol. I ditt fall föreligger det givetvis omständigheter som talar för att det inte är till barnets bästa att ni har en delad umgängesrätt, framför allt om den andra förälderns vardag förhindrar barnet att gå till dagis och att barnet inte mår bra. Som sagt krävs det starka skäl för att en domstol helt och hållet ska frånta barnet sin umgängesrätt med den andra föräldern.

Du är varmt välkommen att ställa fler frågor om du vill ha mer specifika svar på din situation.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare