FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt30/07/2023

När kan ett kontaktförbud meddelas?

Hej, kan man skydda sitt barn mor en mor/far förälder i form av besök eller kontaktförbud då denne personen har ett missbruk och är fara för sig själv och närstående? Om inte, hur kan man skydda sig själv och sitt barn?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Har barn rätt till umgänge med mor/ far-föräldrar?

Alla barn i Sverige har rätt till omvårdnad, trygghet och en god fostran (6 kap. 1 § FB). Vårdnadshavaren ansvarar för att upprätthålla barnets behov.

När det kommer till umgängesfrågor gäller att barnets bästa ska vara avgörande för alla frågor (6 kap 2a § FB). Vårdnadshavaren är ansvarig för att se till att barnet får umgås med personer som står barnet särskilt nära. Det ska tillgodoses i den mån det är möjligt (6 kap 15 § FB).

Beroende på hur allvarligt missbruk mor/ far-föräldern har kan det ses som barnets bästa att begränsa umgänget med mor/ far-föräldern.

Vad krävs för att någon ska få kontaktförbud?

Frågor om kontaktförbud regleras i lag om kontaktförbud.

Ett förbud för mor/ far-föräldern att besöka eller kontakta dig eller ditt barn får meddelas om det finns en risk att mor/ far-föräldern begår brott mot, förföljer eller på annat sätt allvarligt trakasserar dig eller ditt barn. Skälen för att meddela ett kontaktförbud måste uppväga det intrång som förbudet medför för mor/ far-föräldern.

Vill du ansöka om kontaktförbud kan du vända dig till polisen eller åklagarmyndigheten.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter höra av dig till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Klara LindblomRådgivare