När kan ett körkort med villkor om alkolås återkallas?

Hej. Jag har ett vilkorat körkort och körde 20 km för fort på en 60 väg. Tänkte fråga om Jag blir av med körkortet. Efter som det va en engångs företeelse. Och inte upprepade tillfällen.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom din fråga handlar om körkort blir den relevanta lagen för oss körkortslagen (KörkL), stora delar av informationen i svaret är också från Transportstyrelsen.

Transportstylersen har för dig gjort en typ av körkortsingripande genom att ditt körkortsinnehav förenats med villkor om alkolås enligt 5 kap. 1 § Körkortslagen. Vad som ingår i uppföljningen efter ett sådant ingripande varierar beroende på om villkorstiden är ett eller två år, och om du har en aktuell missbruksdiagnos eller en beroendediagnos gäller särskilda regler. Det främsta syftet med alla villkorade körkort är emellertid, som du nog vet, att förhindra att du igen kör påverkad. I bedömningen av om ett villkorat körkort ska dras in är fortkörning därför inte en lika allvarlig överträdelse som om du exempelvis skulle blåsa positivt i alkolåset.

Hur allvarlig trafikförseelse gjorde du dig troligen skyldig till?

Generellt, d.v.s. för personer som kör med “vanliga körkort”, så kan ett körkort återkallas om en förare överskrider högst tillåtna hastighet och överträdelsen inte kan anses som ringa (5 kap. 3 § 4 punkten körkortslagen). Vad som brukar betraktas som annat än ringa är då man kört i mer än 30 km/h över hastighetsgränsen på en väg med en hastighetsbegränsning på 40 km/h eller mer (prop. 1992/93:189). En enstaka hastighetsöverträdelse, där du körde i 20 km för fort på en 60 väg, kommer därför sannolikt att bedömas som ringa.

Kan transportstyrelsen dra in körkortet p.g.a. en ringa överträdelse?

Transportstyrelsen kan återkalla körkortet och förlänga villkorstiden med lika lång tid som du fick vid det första tillfället, men sannolikheten för att de skulle göra det är betydligt mindre än om du exempelvis misskött dig i hanteringen av alkolåset, flertalet skulle ha lämnat utandningsprov med en straffbar mängd alkohol, gjort dig skyldig till nytt rattfylleri eller begått ett allvarligare trafikbrott (d.v.s. ett som inte är att bedöma som ringa). Jag kan inte med säkerhet säga vad deras beslut kommer att bli, men det är inte så att du garanterat blir av med det, utan en bedömning kommer att göras.

Hoppas att du fick svar på din fråga. Om det fortfarande är någonting du undrar över, så är du varmt välkommen att skicka in en ny fråga!

Med vänliga hälsningar,

Alexandra Holmér SposatoRådgivare