När kan hyresvärden "slänga ut" hyresgästen?

Hej! Nu är det så att jag har en inneboende som inte vill flytta ut efter 3 månaders uppsägningtid. Han har brutit mot många regle även fast vi har sagt till honom. Han har exempelvis gått med skor när han ser att jag skurar golvet golvet, låtit spisen vara på och nu sist som jag sa till honom att han inte får använda tvättmaskinen för att motorn är sönder så tvättar han iallafall. Sist slängde han flera glas på mig för att jag sa att han ska flytta. Grejen är att jag och min dotter inte varit hemma sen dess och bott hos min mamma med våra fyra katter eftersom vi inte känner oss trygga och är rädda att komma hem.

Min fråga är: Kan jag slänga ut honom?

Jag är rädd ifall han inte ger tillbaka nycklarna.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Bestämmelser om hyresrätter återfinns i hyreslagen i Jordabalken (JB) 12 kap.

Hyresgästens besittningsskydd och besittningsbrytande grunder
Som hyresgäst har man ett besittningsskydd enligt JB 12 kap 46 §, innebärande att hyresgästen har rätt till förlängning av avtalet om det inte finns en besittningsbrytande grund. Sådana grunder, som gör det rätt för hyresvärden att säga upp hyresgästen återfinns i JB 12 kap 46 §, JB 12 kap 45 § och JB 12 kap 42 §. Hyresgästen kan antingen sägas upp med uppsägningstid eller genom förverkande, vilket innebär att hyresförhållandet omedelbart tar slut.

Bedömningen i ditt fall
För att du omedelbart ska kunna "slänga ut" din hyresgäst krävs att hyresrätten är förverkad enligt någobn av förverkandegrunderna i JB 12 kap 42 §. Den grund som du kan möjligen kan åberopa är JB 12 kap 42 § p. 9 om störningar vid anvädningen av lägenheten. Detta då hyresgästen kan ansetts väsentligt brustit i att vid användningen av lägenheten "bevara sundhet, ordning och gott skick inom fastigheten". Du måste då underrätta socialnämnden, enligt JB 12 kap 42 § 2 st.

Som jag uppfattar din fråga har du sägt upp din hyresgäst genom en uppsägning med 3 månaders uppsägninstid enligt JB 12 kap 46 §. När de 3 månaderna är slut har du rätt att "kasta ut" din hyresgäst. Om hyresgästen inte flyttar ut kan du vända dig till Kronofogden och ansöka om vanlig handräckning för att få hyresgästen avhyst, enligt lagen om betalningsföreläggande och handräckning 1 §.

Hoppas du fick svar på din fråga. Annars är du varmt välkommen att åter kontakta oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar
Josefine WendeliusRådgivare