När kan man hållas i förvar vid ansökan om asyl?

Om man har rätt till att söka asyl på nytt, kan man hållas då i förvar?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När kan man hållas i förvar vid ansökan om asyl?

Om Migrationsverket bedömer att det finns risk att du kommer hålla dig undan eller inte samarbetar på annat sät, kan du i vissa fall få ett beslut om uppsikt. Om Migrationsverket bedömer att det inte är tillräckligt med uppsikt kan du tas i förvar.

Migrationsverket kan ta dig i förvar om de bedömer att det inte är tillräckligt med uppsikt för att du ska hålla kontakten. Det kan exempelvis hända om du har ett beslut om uppsikt men inte kommer och anmäler dig när du ska, eller om du på annat sätt inte samarbetar med Migrationsverket.

Förvar innebär att du bor på ett låst boende som du inte får lämna, och det är Migrationsverket som ansvarar för dessa boenden. Den som är tagen i förvar har rätt att ta emot besök om det inte försvårar verksamheten, och Migrationsverket får besluta om att övervaka sådana besök i vissa fall.

Se mer information på följande hemsida: https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Lamna-Sverige/Uppsikt-och-forvar.html

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter kontakta oss!

Med vänliga hälsningar

Josefine WendeliusRådgivare