När kommer en visstidsanställning att övergå till en tillsvidareanställning efter lagändringen i LAS?

Hej,

Jag har en fråga angående det nya LAS-avtalet som väntas gälla 2022. Finns det något datum för när det kommer att börja gälla? Och vad gäller i så fall? Är det ett års intermittent anställning eller samma som förut, 731 LAS-dagar?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga berör lagen om anställningsskydd (LAS).

När kommer nya LAS att börja gälla?

Lagändringarna i LAS förväntas träda i kraft den 30 juni 2022 men ska tillämpas för första gången den 1 oktober 2022.

När övergår en visstidsanställning till en tillsvidareanställning?

Jag tolkar det som att din andra fråga berör när en intermittent anställning (allmän visstidsanställning) kommer övergår till en tillsvidareanställning efter lagändringen. I dagsläget övergår en allmän visstidsanställning till en tillsvidareanställning när arbetstagaren har varit anställd hos arbetsgivaren i mer än två år under en femårsperiod (5 a § LAS), vilket motsvarar det som du benämner som 731 LAS-dagar. I förslaget till lagändring föreslås en särskild visstidsanställning (motsvarar det som idag kallas för allmän visstidsanställning) övergå till en tillsvidareanställning när arbetstagaren har varit anställd hos arbetsgivaren i mer än tolv månader under en femårsperiod (prop. 2021/22:176 s. 135). Det innebär att den nuvarande regeln som kräver 731 LAS-dagar kommer ändras till att endast kräva tolv månader.

Notera dock att kollektivavtal på arbetsplatsen kan innehålla bestämmelser som avviker från LAS (2 § tredje stycket LAS).

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Vänligen,
Felicia SandvikRådgivare