När lan arbetsgivaren avsluta en provanställning?

Hej ,

Jag haft provanställning sista dygn var 31 march, 2022

Min arbetsgivare uppsagd mig på 28 March på grund arbetsbrist. När han vet han gjort fel hand väntade ska byta datum från sista dygn när min provanställning flytta till tillvidare anställning han skickat mig uppsägning på grund arbetsbrist till mig och jag inte underskrift skicka dokument till tingsrätten.

Och jag skickade en kräv brev på ogiltig uppsägning

Till arbetsgivaren.

Och jag åkte till tingsrätten på ska få skadestånd.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Jag har lite svårt att förstå exakt vad det är som du behöver hjälp med. Jag kommer därför gå igenom vad som gäller i din situation enligt svensk reglering och därmed utgå från lagen om anställningsskydd (LAS) som reglerar anställningsförhållanden.

Notera dock att denna lag kan undanta vissa personer som lagen därmed inte gäller för, exempelvis en vd eller arbetsgivares familjemedlemmar (1 § LAS). Ett kollektivavtal på arbetsplatsen kan även innehålla bestämmelser som avviker från lagen och därmed vad jag anger nedan (2 § LAS).

När kan arbetsgivaren avsluta en provanställning?

Om en arbetsgivare inte avslutar en provanställning senast sista dagen på provanställningen, övergår anställningen till en tillsvidareanställning (6 § LAS).

Om en arbetsgivare vill avsluta en provanställning ska arbetsgivaren ge arbetstagaren besked om detta, minst två veckor innan anställningen ska avslutas. Arbetsgivaren behöver inte ange några skäl till varför provanställningen avslutas (31 § LAS).

Arbetsgivaren kan dock avbryta provanställningen omedelbart, det vill säga sista dagen på provanställningen, 31 mars 2022 i ditt fall. I ett sådant fall bryter dock arbetsgivaren mot bestämmelsen i LAS och kan därmed bli skyldig att betala skadestånd (6 § och 38 § LAS).

Sammanfattning

Din arbetsgivare kan avsluta din provanställning sista dagen på anställningen. Eftersom din arbetsgivare inte har tagit hänsyn till de två veckors tid i förväg som du ska ha rätt att få reda på att anställningen kommer avslutas, så har arbetsgivaren brutit mot bestämmelse i LAS. Arbetsgivaren kan därför bli skyldig att betala skadestånd.

Om du behöver mer praktisk hjälp med din fråga är min rekommendation att du bokar tid med en av våra kunniga jurister.

Jag hoppas att mitt svar var till någon hjälp för dig, om inte är du varmt välkommen att höra av dig till oss igen!

Vänligen,

Madeleine RunessonRådgivare