FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott06/07/2023

När preskriberas grov olovlig körning?

Hej ! Jag är dömd till en månads fängelse för grov olovlig körning. Jag har inte varit i landet på 4,5 år. Kommer detta brottet att preskupiberas/försvinna ? Kommer jag behöva avtjäna straffet om jag är borta 1 år till ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. För att besvara din fråga kommer jag att hänvisa till Brottsbalken (BrB), samt lag om straff för vissa trafikbrott.

Vad gäller preskriptionstiden för brott ser det olika ut beroende på brottets karaktär och straffskala:

  1. två år, om brottet inte ger svårare straff än fängelse i ett år,
  2. fem år, om det svåraste straffet är högre men inte över fängelse i två år,
  3. tio år, om det svåraste straffet är högre men inte över fängelse i åtta år,
  4. femton år, om det svåraste straffet är fängelse på viss tid över åtta år,
  5. tjugofem år, om fängelse på livstid kan följer av brottet

(35 kap. 1 § BrB).

Den som uppsåtligen kör ett körkortspliktigt fordon utan att vara berättigad döms till olovlig körning. Om brottet är att anse som grovt kan man istället dömas till fängelse i högst sex månader (3 § lag om straff för vissa trafikbrott). Eftersom brottet alltså inte kan ge svårare straff än fängelse i 6 månader gäller en preskriptionstid på två år. Om du inte har varit i Sverige på 4.5 år kommer du alltså inte lagföras för brottet om du kommer tillbaka, då brottet preskriberades efter två år.

Jag hoppas mitt svar har gett dig klarhet i vad som gäller. Lycka till!

Vänliga hälsningar,

Minou LionRådgivare