När räknas en testamentstagare och en legatarie som delgivna ett testamente?

Min mans bror har avlidit. Min man och hans mamma lever fortfarande. Som fullmaktshavare för min svärmor har jag gått ner i bankfack tillsammans med en särbo till den avlidne. Det visade sig att det fanns testamente i facket. Min man är legat och särbon testamentstagare. Min man närvarade inte vid genomgång av facket. Jag hade inte fullmakt för honom. När räknas testamentet som delgivet? Kan min svärmor räknas som delgiven eftersom jag var med i facket? Kan min man räknas som delgiven eftersom vi är gifta? Eller måste särbon göra en formell delgivning både till min svärmor och min man? Tack på förhand!

Lawline svarar

https://lagen.nu/1958:637#K14P4S1

Björn LotoftRådgivare