När ska depositionen betalas tillbaka?

Hej. Jag hyr ut min lägenhet i andrahand. Tog ut en månadshyra i deposition. Enligt kontrakt har vi 2 mån uppsägningstid, och att lägenheten lämnas i samma skick som när de flyttade in (flyttstädad & anmärkningsfri).

Hen har varit ganska strulig med uppsägningstiden och velat flytta ut tidigare pga jobb på annan ort, och jag har varit snäll och sagt att så fort jag hittar en ny hyresgäst kan hen flytta ut.

Nya hyresgästen kan flytta in 1okt (en månad tidigare än uppsägningstiden).

Men redan nu vill min nuvarande hyresgäst ha tillbaka depositionen då hon ska betala i förskott till nya hyresvärden.

Jag har alltså inte kunnat besiktiga lägenheten och inte heller kunnat kräva en flyttstädning än eftersom hen kommer bo kvar månaden ut..

vad har jag för rättigheter här? Kan jag neka att betala tillbaka depositionen till utflyttningsdatumet?

Har redan varit i så många konflikter med denna hyresgäst och vill helst bara bli av med hen... men vill vara på den säkra sidan.

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att kontakta Lawline!

En depositionsavgift är en slags pant som lämnas vid ingående av ett avtal. Depositionsavgiften ska återbetalas då avtalet är fullgjort. Om du och din hyresgäst avtalat om att lägenheten ska vara städad vid utflyttning, är det alltså efter det att det går att säkerställa att städning genomförts som depositionen ska återbetalas.

Hoppas du fick svar på din fråga. Väl mött!

Sofia NygrenRådgivare