När ska en arbetsgivare betala ut lön?

Hejsan på er! Jag är arbetsgivare och vill anställa folk under provision lön. Men jag får inte deras lön först efter 91 dagar. Får jag då betala ut deras lön dag 92? Eller hur funkar de??

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vilken lag är tillämplig?

I svensk rätt finns inga lagbestämmelser som bestämmer när lönen ska utbetalas. Dock framgår löneutbetalningsdatumet oftast av bestämmelser i kollektivavtal som en arbetsgivare vanligen tecknar.

Det är lagen om anställningsskydd som reglerar svaret på din fråga.

Vad händer om arbetsgivaren inte har tecknat ett kollektivavtal?

När inget kollektivavtal finns, så måste en arbetstagare själv avtala med sin arbetsgivare när lönen ska utbetalas. Annars går det att jämföra när löneutbetalningar vanligen brukar göras inom samma bransch. Är även detta inte möjligt, så kan en arbetstagare begära att lönen betalas ut i slutet av månaden. Betalar arbetsgivaren inte sin arbetstagare i tid, så utgör detta ett lagbrott, vilket tillåter arbetstagaren att säga upp sig utan uppsägningstid och även att göra anspråk på den icke-utbetalda lönen (4 § lagen om anställningsskydd).

Avslutande ord och min rekommendation

Inledningsvis finns inga lagregler om när en lön ska betalas ut. Löneutbetalningsdatum regleras i kollektivavtal. Finns inga sådana för arbetsgivare, så går det att jämföra med andra liknande branscher om när löneutbetalningen görs. Om arbetsgivaren inte betalar lönen i tid, så kan det leda till att arbetstagaren säger upp sig och även göra anspråk på sin lön. I vissa fall kan det även hända att det leder till skadestånd därav rekommenderar jag dig att antingen ta upp det faktumet att lönen betalas ut sent på anställningsintervjun eller betala ut lönen i slutet av varje månad.

JJag hoppas att du fick svar på din fråga. Behöver du ytterligare hjälp, kontakta oss på info@lawline.se eller på telefon 08-533 300 04.

Med vänlig hälsning,

Alexander NejatiRådgivare