FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt13/02/2023

När vinner en dom i brottmål laga kraft?

Jag blev dömd för ringa stöld för 3-4 år sen och vill nu överklaga domen så att den förhoppningsvis försvinner, hur går detta till?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utredning

Såsom jag tolkar din fråga vill du veta dina möjligheter att överklaga din dom som du blev dömd för för flera år sedan. Det framgår inte av dina fråga om du vill överklaga till hovrätten eller HD, och därför innehåller svaret båda. För att besvara din fråga använder vi oss av rättegångsbalken (RB).

När vinner en dom laga kraft?

När en dom vinner laga kraft kan man inte längre överklaga den. En dom från tingsrätten i ett brottmål ska senast överklagas tre veckor från den dag då domen meddelades (51 kap. 1 § RB). Om man istället vill överklaga hovrättens dom ska överklagandet lämnas in skriftligt inom fyra veckor istället för tre (55 kap. 1 § RB). Efter dessa veckor bortfaller således som huvudregel rätten att överklaga. Du har med andra ord som utgångspunkt inte längre rätt att överklaga domen, då tidsfristen har gått ut. Enda sättet att ändra en dom som har vunnit laga kraft är genom extraordinära rättsmedel som resning och klagan över domvilla, vilket är ovanligt att få igenom (58 och 59 kap RB). Detta kan exempelvis komma på tal om domaren har varit jävig.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Om du undrar något mer är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen!

Med vänliga hälsningar,

Emelie SandénRådgivare