När vinner ett testamente laga kraft?

Hej ! Detta gäller delgivning av testamente. Personen I fråga är en polsk medborgare och bor I Krakow . Det hade postats 3 stycken rekommenderade brev till henne, första i augusti och sista i november/ vi har bekräftelsen på leveransen från den 21november/ men hon vägrar att skriva överhuvudtaget under förevändning att hon " inte vill blanda sig I ". Eftersom det har gått 8 månader sedan processen sattes igång undrar jag om testamentet kunde ha vunnit sin lagakraft ändå eftersom klanderfristen hade redan passerat. TACKSAM för svaret. Med vänlig hälsning.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Frågor som rör testamente regleras i i ärvdabalken.

När vinner ett testamente laga kraft?

Arvingar har rätt att delges testamentet eller en bestyrkt kopia av det (14 kap. 4 § ÄB). Ifall att personen i Krakow är en arvinge har hon således rätt att erhålla åtminstone en bestyrkt kopia av testamentet. Det finns 3 sätt som ett testamente kan få laga kraft:

  1. Testamentet godkänns.
  2. Delgivet testamente klandras inte.
  3. Klandertalan ogillas av domstol.

Testamentet vinner laga kraft om personen underlåter att väcka en klandertalan inom 6 månader

Jag tolkar din frågan som att personen i Krakow har delgivits testamentet, men att hon inte vill skriva under ett godkännade av testamentet. Personen kan klandra testamentet inom 6 månader från det att hon delgavs testamentet (14 kap. 5 § ÄB). Det räcker således inte att “processen sattes igång” för 8 månader sedan, utan det krävs att 6 månader har passerat sedan personen i Krakow delgavs testamentet. Ifall att personen i Krakow inte klandrar testamentet inom 6 månader vinner det laga kraft.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter höra av dig till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Klara LindblomRådgivare