Näringsidkares rätt till innehållande av vara vid konsumentens dröjsmål

Hej, Jag driver ett företag som renoverar äldre antika möbler. Nu har det uppstått en tvist! Jag har bett en kund att hämta sina möbler då hon avböjde att vi skulle fortsätta renovera dessa p g a stora kostnader. Jag bad då kunden att hämta sina möbler som står i vägen för att jag skall kunna ta in nya objekt för renovering. Kunden lovar att komma inom en vecka. Jag säger, vi ses nästa vecka då. Hon kommer inte. Hon lovar igen att hon skall komma under nästföljande vecka. Hon kommer inte. Jag meddelar då henne att hon får betala 40 kr/dag i lagerkostnad för den sista veckan, och att hon omgående skall komma och hämtar sina möbler då de nu har stått i vår verkstad i två veckor och hindrar oss från att ta in nya jobb. På vår hemsida informerar vi om vilka villkor som gäller vid inlämning av möbler för renovering. Färdigrenoverade möbler skall avhämtas inom 7 dagar. Blir möbeln kvar hos oss debiterar vi 40 kr/dag från och med den 8:e dagen. Kunden vägrar att betala för detta. Kunden har nu sagt att hon skall komma och hämta möblerna den här veckan, men tänker inte betala för de sju dagarna som de har stått här extra. Jag kommer inte att lämna ut möblerna i veckan om jag inte har fått full betalning för det, vilket innebär del av arbetskostnad + lagerkostnad. Har även tänkt att skicka ärendet till Kronofogdemyndigheten. Kan jag hålla kvar varan tills dess att kunden har betalat? Har jag rätt att få ut ersättning för förvaring ytterligare dagar så länge tvisten inte är löst? Jag har tyvärr inte haft något skriftligt avtal när kunder lämnar in saker utan har muntligen talat om vad som gäller, och hänvisat till hemsidan. Under mina 10 år har jag aldrig råkat ut för en person som inte följt våra villkor. Det har gått så lätt. Önskar svar omgående om det är möjligt. Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Eftersom att du driver ett företag så räknas du som en näringsidkare och din kund räknas som en konsument. Vidare så är det en tjänst som du tillhandahåller genom renoveringen av möbler, vilket gör att Konsumenttjänstlagen blir tillämplig på denna fråga. Konsumenttjänstlagen innehåller många rättigheter för konsumenten, men även en del rättigheter för näringsidkaren.

Enligt 42§ i konsumenttjänstlagen (se https://lagen.nu/1985:716#P42S1) så har du som näringsidkare rätt till betalning för det arbete som du har utfört på möblerna när konsumenten avbeställer tjänsten. Denna ersättning ska beräknas på samma grund som hade gällt i normala fall och motsvara det arbete som du hittills har lagt ner på möblerna.

Förutom ersättningen för det utförda arbetet är frågan även om du har rätt till ersättning för den dröjsmålsavgift som framgår på ditt företags hemsida, trots att ni inte har upprättat ett skriftligt avtal om detta. De villkor som framgår av hemsidan är en typ av standardvillkor som ditt företag tillämpar, men för att dessa ska gälla mot kunden i ert enskilda avtal så måste kunden bli meddelad om dessa villkor innan eller senast i samband med att ni sluter avtalet. Denna hänvisning ska göras tydligt till kunden. Avtalsvillkoren ska också finnas enkelt tillgängliga för kunden att ta del av – vilket de anses göra när de finns att tillgå på er hemsida. Förutsatt att denna hänvisning till villkoren på hemsidan har gjorts tydligt innan eller i samband med ert muntliga avtal så ska de gälla som villkor i ert avtal, och alltså innebära att du har rätt till ersättning för konsumentens dröjsmål med att hämta ut möblerna.

Vad gäller möjligheten att kvarhålla varan till dess att kunden har betalat, så framgår det av 49§ att näringsidkaren har rätt att hålla inne varan till dess att betalning har mottagits eller att näringsidkaren har fått en godtagbar säkerhet av konsumenten för att betalning senare ska ske. Som näringsidkare har du då ett krav på att vårda egendomen på ett omsorgsfullt sätt under denna tid då du håller den inne i väntan på betalning. ,

Hoppas att detta var till hjälp!

Med vänlig hälsning

Johan OlssonRådgivare