FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt20/05/2014

Nedsättning av ekonomiskt bistånd pga ideellt skadestånd

Jag blev överfallen i min källare av en okänd person för mig. Gjorde polisanmälan. Fick skadestånd på 12000kr/varav 1500kr i självrisk.utb 10500kr. Nu har jag ekonomisk hjälp från socialen. Så det jag undrar över är om dom kan räkna dessa pengar som inkomst. Enligt Folksam så är detta ingen inkomst. Detta är en ideell ersättning. På dessa pengar har man inte betalt någon skatt på. Socialen säger att deras regelverk säger att detta är en inkomst, men jobbar jag på timme, så får jag behålla en viss del av min lön, men inte på denna så kallade inkomst. Vad är skillnaden? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Rätten till ekonomiskt bistånd från kommunen behandlas i Socialtjänstlagen som du hittar https://lagen.nu/2001:453.

Grundprincipen för att man ska få ekonomiskt bistånd från kommunen är att man inte kan försörja sig på något annat sätt, SoL 4:1. Man ska alltså ha uttömt alla andra möjligheter till försörjning. Vissa inkomster undantas dock från beräkningen om man har rätt till ekonomiskt bistånd, bland annat hemmavarande barns inkomster, SoL 4:1a. Det finn också en regel som gör att om man har haft bistånd under minst sex månader, så ska 25 procent av inkomsterna av anställning inte beaktas vid bedömningen av rätten till bistånd, SoL 4:1b. Det är förmodligen det som gör att en del av din lön inte räknas med i bedömningen.

Möjligheten att bortse från ideella skadestånd vid beräkningen av rätt till ekonomiskt bistånd har prövats i praxis, bland annat i fallet RÅ 2010 ref 42. I det fallet kom man fram till att det inte går att bortse från ideella skadestånd vid bedömningen av om rätt till bistånd föreligger. Endast medel för att täcka klart förutsebara kostnader till följd av skadan kunde undantas. Detta på grund av att bistånd endast skall ges när det inte finns några andra möjligheter för individen att försörja sig, och det finns inget klart lagstöd för att undanta ideella skadestånd. Däremot har kommunen en möjlighet att utvidga rätten till bistånd om det finns skäl för det, genom SoL 4:2.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Andrea KaalhusRådgivare