Nekande av reklamation

Hej. Jag har en fråga ang reklamation. Vi har köpt en produkt som visat sig trasig och fått ett ok att reklamera den och även lämnat in produkten och fått kvitto på det, 1 dygn senare ringer företaget upp och påstår att den inte alls är trasig först för att sen säga att det dessutom finns ytterligare skador och säger att dom ångrar deras godkännande av vår reklamation?? Kan man göra ens så här? Kan ett företag ångra en reklamation som dom godkänt redan? Det stämmer inte ens att de finns mer skador än det jag sagt och fått godkänt för! Hjälp mig med råd?

Lawline svarar

Hej, och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag antar genom frågan att ni har köpt denna produkt i egenskap av privatperson. Konsumentköplagen (KköpL) kommer därför att vara tillämplig för detta scenariot.

En vara ska stämma överens med vad som följer av avtalet. Om varan inte gör det anses den vara felaktig (4 kap. 1-2 § KköpL). Du nämner inte vad det är som är fel varför någon närmare analys inte kan göras. Näringsidkaren ansvarar för fel som visar sig inom tre år från tiden då ni mottog varan (4 kap. 14 och 17 §§ KköpL). Näringsidkaren måste visa att detta fel inte beror på något från deras sida.

Jag hade rekommenderat dig att kontakta företaget och meddela företaget att de har ansvar för skador som uppstår under de första åren om de inte kan motbevisa att det inte är deras fel. Du bör göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden om de fortsatt inte låter dig göra en reklamation av din vara. Genom att jag saknar omständigheter kan jag inte ge dig ett utförligare svar.

Hoppas att detta svar hjälper dig!

Om du har fler frågor är du välkommen att ställa dem.

Maximilian PernhedenRådgivare