Nödvärnsrätt samt trafikbrott

Hej bästa, 2 frågor: 1. Om en/flera miljö aktivister ställer sig framför mitt fordon när trafikljuset för mig är rött. Har jag rätt att köra på dem eller förbi dem när trafikljuset blir grönt? 2. Om jag kör ett olagligt/oreggat/olovligt motorcykel fordon och blir påkörd bakifrån av någon. Kan han bli dömd? Eller blir det så att han inte blir dömd bara för att jag hade ett olovligt fordon? Tack.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att klimataktivister ställer sig mitt framför fordon på vägar runt om i Sverige kan vara brottsligt. Det är främst brotten sabotage och blåljussabotage som blir aktuella, beroende på omständigheterna i det enskilda fallet, för dessa individer.

Din första frågeställning berör möjligheten att köra på dessa klimataktivister med bilen. Att köra på en människa med en bil utgör tveklöst en brottslig handling och kan aktualisera ett flertal brott beroende på utfallet av handlingen. Exempel på rubriceringar skulle kunna vara mord (3 kap. 1 § BrB), misshandel av normalgraden (3 kap. 5 § BrB). Detta är enbart exemplifieringar över vilka rubriceringar som skulle kunna vara tillämpliga, men för att besvara detta behövs mer bakgrundsinformation om vad en potentiell påkörning lett till för skador exempelvis.

Finns det en rättslig möjlighet att rättfärdiga en påkörning med nödvärn?

Det finns dock vissa ansvarsfrihetsgrunder inom svensk rätt som gör att man kan gå fri från ansvar även om man begått en brottslig gärning. Ett exempel på en sådan ansvarsfrihetsgrund är nödvärn, som återfinns i (24 kap. 1 § brottsbalken).

När föreligger nödvärn?

För att en nödvärnssituation ska anses föreligga så krävs det först och främst att vissa kriterier är för handen. I bestämmelsen i 24 kap. 1 § brottsbalken stadgas att nödvärnsrätt föreligger vid fyra olika situationer:

  • vid ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom (p.1)
  • mot den som med våld eller hot om våld eller på annat sätt hindrar att egendom återtas på bar gärning (p.2)
  • mot den som olovligen trängt in eller försöker tränga in i rum, hus, gård, fartyg eller (p.3)
  • mot den som vägrar att lämna en bostad efter tillsägelse (p.4)

Utifrån din frågeställning är det främst p.1 som berörs och är aktuellt. Genom att sätta sig mitt i trafiken och förhindra fordons framkomlighet så har klimataktivisterna påbörjat ett brottsligt angrepp mot egendom.

Kan det vara tillåtet att köra på någon i en nödvärnssituation?

Utöver att det föreligger en nödvärnssituation, så krävs det att handlingen inte varit uppenbart oförsvarlig. Handlingen ska vara proportionerlig, vilket innebär att man inte ska använda mer våld än vad som varit nödvändigt sett till situationen och dess beskaffenhet.

Det är inte ansvarsbefriande om man använder mer våld än vad situationen kräver. Om det finns andra sätt att förflytta dessa klimataktivister på, så skall man vidta de handlingarna istället. Min bedömning är att det inte är tillåtet, utifrån nödvärnsrätten att köra på dessa klimataktivister. Det finns andra sätt att förflytta de på.

Sammanfattande svar på första frågeställningen

Under vissa omständigheter kan man frias från ansvar om man utfört en brottslig handling och domstolen i efterhand konstaterar att någon av ansvarsfrihetsgrunderna är tillämpliga. Utifrån din frågeställning kan nödvärnsrätten vara aktuell men det kommer fortsatt göras en bedömning beträffande om handlingen varit uppenbar oförsvarlig. Det förutsätter att man agerar proportionerligt utifrån den skada/det våld som den förstnämnda handlingen medför.

Min bedömning är att det absolut inte är tillåtet för dig att köra på dessa klimataktivister. Skadan som dessa människor kan lida av att bli påkörda torde inte alls vara i proportion till den skada de åsamkar människorna som påverkas av deras klimatprotester.

Att köra förbi klimataktivisterna när ljuset är grönt, torde däremot inte vara ett problem ur ett rättsligt perspektiv.

Andra frågeställningen:

Om någon kör på dig bakifrån, och det inte bedöms vara en olyckshändelse, så kan detta agerandet vara brottsligt. Brottet som kan bli aktuellt är vårdslöshet i trafik och återfinns i (1 § trafikbrottslagen). Att du som målsägande (brottsoffer) inte har ett registrerat fordon har inte betydelsen för att rättsligt kunna ådöma personen ifråga ansvar.

Om man framför ett oregistrerat fordon så blir påföljden penningböter i linje med lagen om vägtrafikregister (se 12 § och 19 §).

Varmt välkommen vid fler funderingar!

Rijad TrubljaninRådgivare