FrågaFAMILJERÄTTBodelning25/02/2023

Oense om bostad vid bodelning; make vägrar dela på bostaden. Vad ska jag göra?

Hej Fråga angående gemensam bostadsrätt. Jag och min ska skiljas vi har 6 månaders betänketid samt två barn 5 resp 8 år gamla. Jag äger halva bostaden. Av privata skäl så vill han inte ge mina 50% han vill/kan inte köpa ut mig eller varken sälja bostaden. Vilka rättigheter har jag så att det inte blir stor bråk av hela. Han vill till och med "kasta ut"mig från huset vilket han absolut inte kan göra. Men jag vill att vi säljer och delar mellan oss. Hur ska jag gå tillväga för att få min del?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Relevant lagstiftning för ditt fall utgörs av Äktenskapsbalken (1987:230) [cit. ÄktB].

Andelar och lotter - egendomens fördelning på lotter

Om ni inte är ense om er bostad finns det faktiskt en möjlighet att någon av er får ta över bostaden om någon av er anses vara i större behov av bostaden än den andra. Skulle mannen i ditt fall anses vara i större behov av bostaden hade han behövt avräkna det på sin lott i boet, d.v.s. betala dig den mellanskillnad som utgörs av era lotter efter att han fått bostaden. Det samma gäller såklart för dig. För att någon av er ska få rätt att överta bostaden krävs att det anses "skäligt" utifrån omständigheterna i ert fall (se 11 kap. 8 § första stycket ÄktB).

Ett exempel på vem som har bäst behov av bostaden kan vara om det finns barn och någon av er har ensam vårdnad av barnen. I sådant fall har den med ensam vårdnad störst behov av bostaden. Skälighetsbedömningen ska göras med hänsyn till olika omständigheter, såsom ifall det finns ett affektionsvärde för någon av er (exv. släktgårdar). En helhetsbedömning ska göras för varje situation i varje enskilt fall (se prop. 1986/87:1 s. 179).

Nu till din fråga, vad du borde göra för att det inte ska bli stort bråk är det svårt att säga. Såklart, precis som du säger har mannen ingen rätt att kasta ut dig ur ditt eget hem. Jag skulle rekommendera att ni i första hand vänder er till en bouppteckningsförrättare (även kallat bodelningsman) för att hjälpa er med bodelningen. Du kan gå till domstolen för att ansöka om bodelningsförrättare (17 kap. 1 § ÄktB). Bodelningsförrättaren kommer hjälpa er att dela upp både bostad och bohag mellan er på ett så rättvist sätt som möjligt. Hur du ansöker om bodelningsförrättare hittar du här.

Jag hoppas du fick svar på din fråga. Har du fler frågor eller funderingar så tveka inte att vända dig till Lawline igen!

Vänligen,

Axel

Axel StenquistRådgivare