Offentligrättsliga frågor

Vad finns det för exempel på en offentligrättslig juridisk fråga?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Offentlig rätt reglerar statens relation gentemot folket. Här faller statens och kommunernas organisation och kompetens, och myndigheters förvaltnings och myndighetsutövning in.

Med andra ord reglerar den offentliga rätten relationen mellan enskilda och de allmänna. De rättsområden som faller in under den offentliga rätten är statsrätt, straffrätt och förvaltningsrätt. Motsatsen till offentlig rätt är civilrätt som istället reglerar relationen mellan enskilda.

Offentligrättsliga frågor är alltså frågor som rör statens, kommuners och myndigheters agerande mot enskilda samt myndigheters interna relationer.

Exempel på offentligrättsliga frågor är att vi i Sverige har förbud mot ministerstyre vilket innebär att Regeringen inte får styra hur en myndighet ska tillämpa en lag eller besluta i ett enskilt ärende som rör myndighetsutövning. Ett andra exempel är att fel eller försummelse vid myndighetsutövning kan leda till att myndigheten blir skyldig att ersätta uppkommen skada genom att betala skadestånd till den enskilda. Slutligen är ett tredje exempel att all maktutövning ska vara grundad på lag eller annan föreskriftall makt enligt legalitetsprincipen (Regeringsformen 1 kap. 1 § tredje stycket).

Hoppas du fått svar på din fråga. Om du har några fler funderingar får du gärna kontakta Lawline på nytt!

Vänligen,

Elin HolzhausenRådgivare