Ohälsa på arbetsplats

Jag känner mig i fara och diskriminerad på min arbetsplats, jag fick flera gånger homofob kommentar av en kollega och chefen brydde sig inte de vill bara att jag ska jobba, då en vårdtagare slog mig och samma sak jag mådde så dåligt och ingen ansvarig brydde sig.

Jag mår dåligt och har sagt upp mig och känna att jag kan inte stanna en månad (uppsägning tid)

Hur ska jag göra?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

De relevanta lagrummen för att besvara din fråga är Arbetsmiljölagen (1977:1160) [AML] samt diskrimineringslagen (2008:567) [DL].

Till att börja med, har din arbetsgivare en skyldighet att vidta alla åtgärder som krävs för att förebygga ohälsa och olycksfall på arbetsplatsen (3 kap. 2 § AML). Som jag har förstått det, har du blivit bemött dålig på arbetsplatsen pga din sexuella läggning. Detta kan ses som kränkande särbehandling. Din arbetsgivare har en skyldighet att klargöra att kränkande särbehandling inte accepteras i verksamheten och därmed vidta åtgärder för att motverka förhållanden som kan ge upphov till kränkande särbehandling (13 § OSA). Det ska även finnas rutiner för hur alla ska gå tillväga i sådana situationer (14 § OSA).

Eftersom din arbetsgivare verkar vara en del av problematiken, kan du försöka vända dig till skyddsombudet på din arbetsplats så hen kan istället ta upp frågan med arbetsgivaren ( 6 kap. 6 a § AML). Om eran arbetsplats har fler än 5 anställda ska det finnas skyddsombud utsedda (6 kap. 2 § AML). Skyddsombudet kan därmed ta upp frågan med arbetsgivaren i första hand. Om arbetsgivaren inte vidtar åtgärder inom skälig tid, kan skyddsombudet vända sig till arbetsmiljöverket som kan i sin tur ge din arbetsgivare ett föreläggande eller ett förbud ( 7 kap. 7 § AML). Arbetsmiljöverket kan även kombinera föreläggandet eller förbudet med ett vite för att säkerställa att föreläggandet/förbudet följs.

Ett annat sätt att angripa situationen är med hjälp av DL. Av det du har angivit, framgår det att det kan vara en form av direkt diskriminering (1 kap. 4 § 1 st. 1 p. DL). Direkt diskriminering innebär att någon missgynnas genom att behandlas sämre än någon annan behandlas, har behandlats eller skulle ha behandlats i en jämförbar situation, om missgynnandet har samband med kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder.

I det angivna fallet har du blivit illa behandlad och missgynnats genom att du har behövt säga upp dig. Detta har i sin tur skett pga din sexuella läggning vilket är en diskrimineringsgrund ( 1 kap. 5 § 5 p. DL). Vidare krävs det även att situationen kan kopplas till ett diskrimineringsförbud. Det finns ett förbud som anger att en arbetsgivare får inte diskriminera den som är arbetstagare till hen (2 kap. 1 § 1 p. DL).

Med det sagt kan vi dra slutsatsen att diskriminering föreligger. Du har därmed rätt till diskrimineringsersättning (5 kap. 1 § DL). Eftersom du har blivit diskriminerad av din arbetsgivare, kan du även ha rätt till ersättning för den förlust som har uppkommit för dig genom diskrimineringen, dvs att du har behövt säga upp dig (2 kap. 18 § DL).

Om du känner dig osäker på hur du kan gå vidare med ditt ärende rekommenderar jag dig starkt att du bokar tid med en av våra duktiga jurister. Du kan boka tid enkelt och direkt på https://lawline.se/boka

Jag hoppas att detta besvarade din fråga. Har du fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Doorsa SalehyRådgivare