Ok att kommentera vad man vill på annans sociala medier?

Hej! Under dessa Corona tider händer det mycket med oss alla. Jag är en av dom som är väldigt rädd för att bli smittad då jag tillhör riskgruppen. I förra veckan var det manifestation på Sergels torg med anledning av att en svart man blivit dödad av polis i USA. Jag blev otroligt chockad och rädd och delade då ett inlägg på Facebook, dör personen ifrågasätter hur man kan utsätta sig själv och andra för detta i Coronatider. Jag arbetar som boendestödjare och anser att vi har ett ansvar att skydda våra klienter och följa häsovårdsmyndighetens riktlinjer. En kollega till mig ( som är mörkhyad )valde då att kommentera detta offentligt. Se nedan:

"Du väljer att vara knäpptyst när det bokstavligt talat pågår ett folkmord på svarta. Men väljer att uttala dig negativt om folk som protesterar mot ett av de största strukturella problemen vi har i världen. Ett övervåld som har tagit mer liv än vad Coronan någonsin kommer att göra. Om något så är det du som pissar på mig och alla andra svarta som konstant behöver kämpa. Så skamligt av dig att dela detta"

Jag blev väldigt ledsen och kränkt! Så min fråga är : Har hon rätt att skriva så?

Vänligen

Marie

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din kollega har gett uttryck för sin åsikt

Ja, din kollega har rätt att kommentera ett Facebook-inlägg som du har delat offentligt. Jag uppfattar det som att du har gett uttryck för din åsikt på din Facebook och din kollega har i sin tur uttryckt sin åsikt. Detta faller i sådant fall under er respektive yttrandefrihet (2 kap. 1 § regeringsformen).

Det är dock inte okej att kommentera vad som helst på sociala medier

Yttrandefriheten är dock inte ens absolut rättighet utan får lov att inskränkas genom lag. Exempel på yttranden som är uttryckligt förbjudna enligt lag är hets mot folkgrupp, förtal, förolämpning och olaga hot. Min bedömning är dock inte att din kollega har gjort sig skyldig till något av detta genom sin kommentar.

Du kan radera hennes kommentar

Jag förstår om du uppfattade hennes ord som ett personligt påhopp, det du kan göra isåfall är att radera hennes kommentar från ditt inlägg eftersom att du själv bestämmer vad som ska få stå kvar på din Facebook.

Sammanfattningsvis har hon alltså inte begått något brott eller liknande genom att uttrycka sig så.

Om du har fler funderingar är du välkommen att ställa en till fråga!

Med vänlig hälsning,

Mina JenabpourRådgivare