Olagligt att i nättidning med utgivningsbevis skriva om hur cannabissmuggling går till?

Hej, Har en fråga gällande publikation av artiklar med varierande innehåll på en nättidning med utgivningstillstånd. Artiklarna som kommer att publiceras kommer att handla om cannabis, men vi planerar även att ha inslag som visar cannabis odlingar, hur smuggling går till, hur kriminella tjänar pengar på cannabis osv. Som du säkert lägger märke till kommer våra artiklar att visa handlingar som är illegala. Hur ser det ut vid publikation av artiklar som där visar kriminella handlingar? (Materialet som ska publiceras kommer att komma från Sverige och Europa) Kan en journalist som skriver artikeln eller ansvarig utgivare bli åtalad efter en sådan publikation? (Vi kommer ej att utföra några kriminella handlingar, endast följa med och dokumentera de kriminella handlingarna. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Nättidningen omfattas av tryckfrihet då ni har utgivningsbevis. Enligt vår grundlag tryckfrihetsförordningen får man göra väldigt mycket, vi har en väldigt långtgående tryckfrihet i Sverige. Att skriva om sådant som är illegalt är inte olagligt så länge det inte bryter av någon av reglerna i 7 kap. tryckfrihetsförordningen. Jag råder dig att titta där: http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/_sfs-1949-105/#K7. Det ni ska hålla på med är ren journalistik, precis som dags- och kvällstidningarna håller på med så det torde inte bli några problem.

Om ni själva hämtar materialet finns heller inga upphovsrättsliga problem med i bilden (vilket regleras i upphovsrättslagen).

Jag ser inga tryckfrihetsrättsliga problem med ert reportage så länge ni bara ska dokumentera hur cannabissmuggling går till. Inte heller något brott i brottsbalken lär bli aktuellt. Journalister har rätt att granska saker i samhället.

Lycka till!

Mvh

Rådgivare