Olovlig avlyssning/kränkande fotografering

Hej om jag är säker att en av mina familj medlemmar avlyssnar hemma hos mig Med kamera och röst och plats .

Om jag polisanmäler vilka straff kan personen få?

Tack

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det gäller ljudinspelningen blir 4:9a Brottsbalken om olovlig avlyssning aktuell. Brottet tar sikte på när någon olovligen (utan ditt samtycke), i hemlighet avlyssnar eller spelar in, i ett utrymme som allmänheten inte har tillgång till. Eftersom din bostad inte omfattas av allmänheten så anses personen ifråga ha brutit mot lagen. Den tilltalade kan få allt från böter till fängelse i högst två år. Här räknas bl.a. villkorlig dom, rättspsykiatrisk vård också in mellan böter och fängelse. Detta innebär att personen ifråga kan komma att få villkorlig dom som påföljd istället för fängelse.

Om kameran använts för att spela in en video på dig i din bostad så så kan personen ifråga även dömas för kränkande fotografering enligt 4:6a Brottsbalken. Då gäller påföljder allt från böter till fängelse i två år. Här gäller som ovan angående de övriga påföljderna.

Det är väldigt svårt att på rak arm bestämma exakt påföljd då jag inte har tillgång till alla omständigheter. T.ex. blir läget annorlunda beroende på hur grovt brottet tycks vara av rätten, om personen döms för båda gärningarna och t.ex. personens förhållanden (t.ex. om denne dömts förut).

Om du behöver mer hjälp så kan du kontakta våra jurister som kan hjälpa dig att bedöma läget bättre.

Vänligen,

Civan ÖztürkRådgivare