FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott24/04/2022

Olovlig befattning med smuggelgods

Om jag och min kille ska till Tyskland och han vill köpa med sig alkohol hem till Sverige. Kan jag bli straffad för det även om det inte är jag som har köpt det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga berör potentiellt smugglingsbrott och eventuellt olovlig befattning med smuggelgods. smugglingsstrafflagen blir då aktuell och jag kommer att utgå från denna lag när jag utformar mitt svar.

Din killes ansvar
Det brott som kan vara tillämpligt här är ”smuggling”, som regleras i 3 §. I och med att alkohol har en sådan införselrestriktion som 3 § förutsätter kan din killes agerande vara smuggling om han inte deklarerar alkoholen och inte för in den i Sverige för privat bruk.

Ditt ansvar
Enligt smugglingsstrafflagens 12 § kan du hållas ansvarig för olovlig befattning med smuggelgods om du, bland annat, transporterat smuggelgodset. Det krävs inte att du faktiskt tagit fysisk befattning med smuggelgodset utan det räcker med att du vägvisat, rekognoserat eller kört bilen. Du kan även hållas ansvarig enligt 12 § om det anses att du och din kille har utfört gärningen tillsammans och i samförstånd. Det är omständigheterna i det enskilda fallet som avgör om du antingen tagit befattning själv med smuggelgodset genom att föra bilen eller planera transporten, eller om din killes smuggling kan ses som ett gemensamt företag mellan dig och honom. Om du inte underlättar hans agerande på något vis ska du inte hållas ansvarig för hans gärning.

Vänligen,

Egil SellgrenRådgivare