Om avbeställning och ångerrätt vid konsumentköp

Hej,

Jag har beställt en vara på nätet från ett svenskt företag.

Efter 1 vecka mailade jag dem och undrade när leverans sker.

Jag fick till svar att leverans skulle ske under nästkommande vecka.

När nästkommande vecka passerat så mailade jag dem (på söndagen) igen och avbeställde min order.

På följande måndag såg jag i appen för Postnord att en leverans till mig bokats från leverantören.

Jag mailade dem igen och påpekade att jag avbeställt och onödigt att ens skicka varan.

Idag, tisdag, har paketet ankommit mitt utlämningsställe.

Och idag tisdag får jag mail från leverantören att de inte hunnit läsa mina mail om avbeställning för de läser bara mail varannan dag.

De hävdar att jag måste hämta ut paketet och köpa en retursedel från leverantören för 60 kr.

Hämtar jag inte ut paketet kommer de fakturera mig 200 kr för outhämtat paket som då går i retur till dem.

Vad är rätt här? Har leverantören rätt att kräva att jag ska hämta ut paketet och betala returfrakt fast jag skriftligen avbeställt ett dygn innan de bokade transport och skickade varan?

Tycker inte ansvaret hamnar på mig för att de har dålig administration gällande att läsa sina mail.

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår ifrån att du har handlat i egenskap av privatperson och inte som näringsidkare. Med det sagt så kommer mitt resonemang utgå från konsumentköplagen (1 § KKL).

Du som konsument har en avbeställningsrätt oavsett om dröjsmål föreligger eller ej.

Det framgår av 37 § KKL att om köparen avbeställer varan innan den har avlämnats har säljaren inte rätt att hålla fast vid köpet. Däremot har säljaren en rätt till ersättning som ska täcka kostnader på grund av avbeställningen, såsom returavgifter (41 § 1 stycket andra punkten KKL). Det får med det sagt anses som huvudregeln att du som köparen ska stå för returavgiften.

Borde företaget ha sett ditt meddelande tidigare?

Säljaren har en skadebegränsningsplikt som framgår av 42 § KKL. Vad som avses med denna paragraf är att den skadelidande ska vidta skäliga åtgärder för att minimera skadan. Det kan handla om att avsluta produktionen av en avbeställd vara eller att fortsätta produktionen av varan om det skulle vara mer skadebegränsande. Även att inte leverera varan faller inom skadebegränsningsplikten. Skulle säljaren undvika att minimera sina skador får säljaren bära förlusten som annars skulle kunna ha undvikits (42 § KKL).

Ångerrätt enligt lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler

I och med att du har beställt varan via nätet så blir även lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler tillämplig, (1 kap. 1 § DistansL). Genom denna lag får köparen en ångerrätt på 14 dagar (2 kap. 10 § DistansL) vilket börjar löpa från den dagen köparen får varan i sin besittning (2 kap. 12 § DistansL). Genom att du fortfarande har en ångerrätt så är du inte ersättningsskyldig för köparens eventuella förluster på grund av att köpet inte genomförs, (41 § KKL). Men även här blir konsumenten skyldig att stå för kostnaderna för att sända tillbaka varan (2 kap. 13 § DistansL).

Sammanfattning

Det får anses som att oavsett om du avbeställer eller använder din ångerrätt så är utgångspunkten att du ska stå för en eventuell returavgift. Vad du skulle kunna göra är att argumentera för att företaget borde ha insett att du avbeställde varan tidigare och att returavgiften faller inom deras skadebegränsningsplikt i 42 § KKL. Jag kan inte säga med säkerhet om företaget borde ha sett meddelandet tidigare eller inte, men det finns i vart fall en argumentationslinje som du kan gå på.

Hoppa du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Alexander MogrenRådgivare