FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder28/06/2023

Om du begår ett brott och lagen ändras därefter, vad gäller i ditt fall?

Hej, om ett narkotikabrott är begånget före lagändring, men polisen upptäcker det först efter lagändring. Vad gäller ny eller gammal lag?

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av regeringsformen (RF) och lag om införande av brottsbalken.

Huvudregeln är att ingen får dömas till straff eller annan brottspåföljd för en gärning som inte var belagd med brottspåföljd när den begicks. Man får inte heller dömas till svårare brottspåföljd för gärningen än den som var föreskriven då (2:10 RF).

Det framgår även i 5§ lag om införande av brottsbalken att ingen ska dömas för en gärning där det inte var stadgat för straff när gärningen begicks. Av samma paragraf framgår också att om det finns en lagändring som kan leda till straffrihet eller lindrigare straff ska den lagen gälla.

Sammanfattningsvis kan man säga att den gamla lagen gäller som utgångspunkt. Om den nya lagen däremot är till gärningsmannens fördel så kommer den att gälla.

Hoppas du har fått svar på din fråga och stort lycka till!

Carl MalmströmRådgivare