Om en bild och företagsnamn är för lik en filmfigur och filmnamn

Hej, jag håller på att skapa ett företag som kommer innehålla namnet Rio. Jag kommer använda mig utav en fågel inom en art som heter Spix's Macaw, en utrotningshotad art. Huvudpersonen i filmen Rio hette Blu och är av samma art. Jag undrar om det blir problem om mitt företag heter Rios Frens, och använder en väldigt liknande fågel som huvudpersonen i Rio. Fågeln i Rio är dock i 3D medans min kommer vara mer åt 2D/Cartoon. Bakgrunden på min hemsida kommer innehålla en djungel tillsammans med fågeln, det är också liknande filmen då den utspelades i Rio De Janeiro och i djungeln där. Min fågel kommer dock ha på sig en skjorta. Jag tog inspiration från filmen Rio, men antog att det inte skulle bli så likt ändå. Men nu har jag tänkt lite och det är namnet Rio förknippat med den blåa fågeln som jag nu tänker kan krocka, riskerar jag att bli stämd eller kan jag ha kvar mitt namn och fågel?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du är osäker på om du får använda dig av namnet "Rios Frens" och bilden på fågeln på grund av filmen Rio.

Det är tillåtet att du inspirerades av filmen Rio när du designade namnet och bilden. Vad som är viktigt är att namnet eller bilden inte är alltför lik innehållet i filmen. Det står tyvärr inte i lagen hur bedömningen ska göras men utgångspunkten blir 1–2 § upphovsrättslagen. Domstolarna brukar titta på helheten för att se om det finns tillräckligt stora likheter mellan verken (ett exempel på sådan bedömning finns i NJA 2017 s. 35).

Det du kan göra är att du jämför din idé med filmens bild och namn.

Vad är det som ser likt ut? Vad är det som skiljer sig?

Din idés likheter med filmen:

–Namnet Rio

–Samma fågelart

–Djungeln

Hur din idé skiljer sig från filmen:

– Ditt företagsnamn är Rio Frens och inte bara "Rio"

– Din fågel kommer vara tecknad

–Din fågel kommer ha på sig en skjorta

Utifrån din beskrivning verkar bilden vara tillräckligt olik filmfiguren för att du ska få behålla den. Vill du vara helt säker kan du byta ut djungelbakgrunden. Du borde byta företagsnamn och undvika namnet "Rio" i fortsättningen. Namnet ökar risken för att ditt företag går att associera med filmen.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Olivia SjöströmRådgivare