FrågaFAMILJERÄTTGod man21/06/2016

Om förvaltarskap och upphörande av detta.

Hej min särbo har blivit påtvingad en förvaltare. Då hennes syskon vill åt föräldrahemmet hon ärvt. Hon är 50 år och har aldrig haft några problem med ekonomin. Helt ofattbart detta dom har som grund hävdat att hon inte kan hantera pengar då hon tagit några smålån. Hon har alltid betalat dom vid utsatt datum och har inga skulder hos kronofogden. Hon är så förtvivlad så hon orkar inte bråka mera. Hur kan en frisk människa få en förvaltare? Och hur blir man av med denna? Ärendet är överklagat trots det har förvaltaren stängt kontot så hon inte ens har pengar till mat nu.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor om förvaltarskap regleras av Föräldrabalken (FB). Enligt FB 11 kap. 7 § krävs det att man är ur stånd att vårda sig själv eller sin egendom för att det ska vara befogat med förvaltarskap. Dessutom ska det inte vara tillräckligt med att en god man förordnas eller gå att lösa på annat mindre ingripande sätt. Hade det varit tillräckligt med antingen god man eller hjälp från en närstående eller liknande så ska alltså inte förvaltarskap ha anordnats.

Förutom detta finns krav som ska uppfyllas innan förvaltare förordnas. Den som förvaltarskapet avser (din särbo) ska ges tillfälle att yttra sig om det enl. FB 11 kap. 16 § dessutom måste läkarintyg/annan likvärdig utredning inhämtas antingen av rätten eller överförmyndaren.

Är det så att förvaltarskap inte längre eller alls har behövts då ska förvaltarskapet upphöra enl. FB 11:19, generellt fattas ett sådant beslut av överförmyndaren. Din särbo får själv göra en ansökan om att förvaltarskapet ska upphöra, det framgår av FB 11 kap. 21 § som hänvisar till 15 §.

Din särbo bör skicka ansökan till överförmyndaren i den kommun där hon är folkbokförd.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Behöver du vidare hjälp med frågor om förvaltarskap är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se

Lawline RådgivareRådgivare