Om gränsen mellan ringa misshandel och misshandel av normalgraden

Hej! Jag har gjort bort mig ordentligt då jag i kraftigt berusat tillstånd ev. slagit till en servitris på ett uteställe. Jag minns ej detta men har fått det återberättat för mig av en vän som var närvarande. Servitrisen uppvisade inga skador eller tog sig inte ens för ansiktet. Jag avvisades från platsen av vakterna och åkte hem. Jag är 30 år, aldrig straffad tidigare, har barn, dricker mycket sällan och är vanligtvis mycket skötsam. Mår mycket dåligt för detta! Vad har jag nu att vänta om jag slog henne och hon gör en anmälan? 1. Räknas detta som misshandel av normalgraden eller som ringa misshandel? 2. Finns det möjlighet till strafföreläggande om jag erkänner (vilket jag kommer göra även om jag inte minns) 3. Riskerar jag fängelse? Skäms oerhört och är mycket orolig! Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej,

1. Ringa misshandel eller misshandel av normalgraden?

Misshandeln består i ett slag som, vad jag förstår det som, träffat servitrisen i ansiktet och sannolikt orsakat henne smärta (se 3 kap. 5§ Brottsbalken). Om man söker utkristallisera några riktlinjer i Högsta domstolens praxis avseende gränsen mellan ringa misshandel och misshandel av normalgraden, kan följande sägas (se rättsfallen NJA 1967 s 237 samt NJA 1996 s 782):

  • Slag med öppen hand i ansiktet innebar ringa misshandel.
  • Oprovocerat slag med knuten näve i ansiktet som träffade munnen och föranledde 3 stygn i läppen innebar misshandel av normalgraden.
  • Provocerat slag med knuten näve i ansiktet (ej munnen) vilket föranledde syning av 3 cm långt sår innebär ringa misshandel.

Av det ovannämnda kan konstateras att omständigheterna kring misshandeln är centrala; var slaget med öppen hand? Var handlandet oprovocerat? Du nämner dock att inga skador uppvisades, varför misshandeln sannolikt är ringa (förutsatt att det inte rör sig om inre skador). Om slaget inte ens anses vara misshandel, kan ofredande bli aktuellt (se 4 kap. 7§ Brottsbalken).

2. Är strafföreläggande aktuellt?

Om du erkänner misshandeln och under förutsättning att den inte föranleder annan påföljd än villkorlig dom och/eller böter kan åklagaren meddela strafföreläggande utan att huvudförhandling hålls (se 48 kap. 1§, 2§ samt 4§).

3. Kan fängelse utdömas för misshandeln?

Eftersom misshandeln, mot bakgrund av den angivna informationen om händelsen, är att döma som ringa, kan ett maximalt fängelsestraff på 6 månader utgå (se 30 kap 4§ Rättegångsbalken). Sådana fängelsestraff under ett år brukar dock ersättas med villkorlig dom (eventuellt i kombination med dagsböter). Fängelse kommer således säkerligen inte att utgå för gärningen.

Brottsbalken hittar du https://lagen.nu/1962:700.

Rättegångsbalken hittar du https://lagen.nu/1942:740.

Vänligen,

Olle AnderssonRådgivare