Om jag avlider, hur ska maken kunna bo kvar i vår bostadsrätt utan att skuldsätta sig?

Hej,

Min make och jag har inga gemensamma barn. Maken har sedan tidigare en vuxen son och jag har sedan tidigare tre vuxna söner. Maken vill inte att hans son ska ärva honom och vi båda vill trygga varandras framtid om någon av oss går bort. Vi äger gemensamt en bostadsrätt och jag har en del ärvda pengar på banken. Som läget är nu så har vi skrivit varsit testamente där vi ärver varandra och barnen endast får sin laglott men hur gör vi för att makens son inte ska få ta del av mitt kapital om jag avlider och för att maken, om jag avlider, ska kunna bo kvar i vår bostadsrätt utan att skuldsätta sig?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag kommer till en början redogöra för frågan kring vad som händer när en make dör och vem som har rätt att ärva. Sedan kommer jag gå in på vilka möjligheter som finns för maken att ha kvar bostadsrätten.

Tolkar jag frågan rätt så vill du att maken skall ärva dig om du går bort först, men att makens son sedan inte skall få ärva det, när maken i sin tur går bort.

Det första steget när den ena maken dör är att det görs en bodelning där era gemensamma tillgångar delas lika (9 kap. 1 § och 9 kap. 5 § äktenskapsbalken (ÄktB). Hälften av tillgångarna blir den efterlevande makens egendom och den andra halvan utgör den bortgångna makens arv. Enskild egendom delas dock inte upp, vad som utgör enskild egendom framgår av 7 kap. 2 § ÄktB. Detta innebär att en andel i bostadsrätten troligtvis kommer att ingå i arvslotten.

Bestämmelserna om testamenten och arvsrätt regleras i ärvdabalken (ÄB).

Särkullbarn, det vill säga barn som inte är makarnas gemensamma, får som huvudregel sin andel av arvet direkt (3 kap. 1 § ÄB). Men de kan också välja att avstå sin arvsrätt till förmån för den efterlevande maken (3 kap. 9 § ÄB).

Dina barn kan alltså ärva allt, men välja att avstå, då får istället din make arvet med fri förfoganderätt till dess att han går bort. Det innebär att han bestämmer och förfogar över egendomen, där bostadsrätten troligtvis ingår. Särkullbarnen blir då istället berättigade efterarv när din make går bort.

Förslaget är dock beroende av att dina barn vill och går med på detta.

Behöver du mer hjälp kan du boka tid hos en erfaren jurist som är specialiserad på familjerätt. Du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka.

Jag hoppas att detta gav dig svar på dina frågor.

Vänliga hälsningar

Elmer Mårtensson WallhultRådgivare