FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt26/08/2018

Om jag har ändrat mitt liv och det inte finns någon risk i mitt nya hem för att mitt barn far illa hur stor risk är det att en domstol fastställer LVU ändå?

Hej jag har en son på ett år som för tillfället är omedelbart placerad efter att jag blev misshandlad av pappan till barnet och socialtjänsten tog då beslut om akut lvu o fick det fastställt men den 25 maj 2018 var vi i förvaltningsrätten då dom ansökt om lvu men fick avslag "jag vann alltså" dom överklaga beslutet till kammarrätten och vi ska in på rättegång nu den 29 augusti men jag har gjort mycket efter misshandeln skedde jag har lämnat pappan och jag har även flyttat till ny kommun och jag har ingen kontakt med pappan nu men min fråga är hur stor är risken att jag förlorar i kammarrätten då jag har ändrat mitt liv o lämnat problemet som socialtjänstens oro var i alltså pappan till barnet och hur stor risk är det att kammarrätten fastställer ett lvu

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du valt att vända dig till Lawline med din fråga!

2§ LVU reglerar att vård ska beslutats när det finns ett förhållande i hemmet som utsätter barnets hälsa eller utveckling för en påtaglig risk. Eftersom du har flyttat ifrån källan av problemen i hemmet bör det ju inte längre anses föreligga en risk. Således anser jag att du har goda chanser att vinna även i kammarrätten. Däremot är det svårt för mig att göra en fullständig bedömning av huruvida det kan fastställas LVU på andra grunder eller om de anser att det finns en risk att pappan kommer att vara en del av barnets liv trots dina åtgärder.

Jag hoppas att detta gav dig vägledning i din fråga. Behöver du mer hjälp så är du välkommen att ställa en ny fråga här.

Vänligen,

Jessica KhooRådgivare