FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt26/05/2021

Om kronvittnen tillåts i Sverige, gäller det endast gängkriminalitet?

Hej, jag läste att det pratas om att kronvittnen ska tillåtas i Sverige. Gäller det enbart vid gängkriminalitet eller vid annan brottslighetet också?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det har länge diskuterats om att tillåta rättsväsendet att använda sig av så kallade kronvittnen. Kronvittnen innebär att att en brottsmisstänkt lämnar väsentliga uppgifter om allvarliga brott som någon annan har begått, i utbyte mot strafflindring. Detta är idag inte tillåtet enligt svensk lag men en ändring av lagen har som sagt länge varit omdiskuterat. Systemet med kronvittnen används redan i ett flertal länder ex. Danmark. Det är svårt för mig att exakt svara på hur en eventuell lagstiftning kring kronvittnen skulle vara utformad men syftet med ett sådant system är just att det ska användas främst vid grövre brott, dvs. större narkotikabrott, allvarlig våldskriminalitet eller vid allvarlig ekonomisk brottslighet. Och således inte endast vid gängkriminalitet.

Jag hoppas detta besvarade din fråga, om inte får du gärna höra av dig till oss igen!

Hälsningar,

Sara HrnicRådgivare