FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott16/03/2019

Om man kört bil då man varit jättetrött, kör av vägen. Ingen skadas förutom föraren själv. Vad räknas det som? Dom?

Hej. Om man kört bil då man varit jättetrött, kör av vägen. Ingen skadas förutom föraren själv. Vad räknas det som? Dom?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du undrar om en person som kör bil trots att denne är jättetrött och kör av vägen kan ha gjort sig skyldig till brott samt vad straffet i så fall kan tänkas bli. Regler om detta finns framför allt i Trafikbrottslagen (TBL) och Brottsbalken (BrB).

Att köra bil då man varit jättetrött kan vara vårdslöshet i trafik
Det brott som är närmast den situation du beskriver är brottet vårdslöshet i trafik (TBL 1 §). Detta trafikbrott innebär att personen har brustit i den omsorg och varsamhet som krävts av denne för att undvika den trafikolycka som skett. Att köra bil jättetrött vilket lett till en singelolycka där endast föraren själv skadas bör absolut kunna bedömas som att föraren har brustit i förhållande till vad som kan krävas i trafiken. Det handlar främst om att personen gjort ett medvetet risktagande, att personen känt sig jättetrött men trots detta kört vidare och på grund av tröttheten orsakat olyckan genom att köra av vägen. Trots vetskapen om att det finns en risk att något inträffar om man kör jättetrött har personen valt att ta risken.

Straffet för vårdslöshet i trafik är dagsböter
Om en domstol anser att det är bevisat att personen begått brottet är straffet för vårdslöshet i trafik dagsböter. Det innebär att personen i ett visst antal dagar får betala ett belopp i böter till staten (BrB 25 kap. 2 §). Hur många bötesdagar domstolen beslutar beror på hur allvarligt brottet är och kan bli mellan 30-150 dagar. Med tanke på att ingen annan än föraren skadas bör det bli ett ganska lågt antal, men bedömningen beror helt på alla omständigheterna i det specifika fallet. Hur stort beloppet blir varje dag beror på personens inkomst och ekonomiska situation och kan bli mellan 50-1 000 kronor.

Sammanfattning
- Om man kört bil då man varit jättetrött och kör av vägen kan det räknas som brottet vårdslöshet i trafik.
- Straffet för vårdslöshet i trafik är dagsböter. Eftersom ingen skadas förutom föraren bör det antagligen inte bli så många dagars böter.

En person som känner sig jättetrött bör absolut inte köra bil utan ska stanna och vila eller ta sig fram på annat sätt. Situationen är i princip samma som en person som kör bil alkoholpåverkad. Även om endast föraren själv skadades i detta fall innebär det självklart en livsfara för både föraren och andra i trafiken om föraren inte har kontroll över situationen på grund av att denne är jättetrött.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Har du ytterligare funderingar är du välkommen att återkomma med en ny fråga!

Med vänliga hälsningar

Tova AnderssonRådgivare