Om testamentstagaren inte är vid liv- vem ärver i dens ställe?

Hej,vår son är gift,har äktenskapsförord,ej gemensamma barn,makan har två barn från tidigare äktenskap.

Han har skrivit ett testamente att vid hans bortgång skall den kvarvarande delen av hans enskilda egendom

efter oss (hans föräldrar) tillfalla hans syster.

Min fråga är om systern går bort före honom går arvet då till systerns barn eller makan?

Tacksam för svar

Mvh Sören Eriksson

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ifall att er dotter går bort före er son med ovanstående testamente kommer er dotters barn att ärva honom och inte hans maka, enligt 11:6 ärvdabalken. Detta är för att era barnbarn är legala arvingar till sin morbror, om han inte hade haft en fru så hade systerns barn kunnat ärva honom även om han inte skrivit testamente (förutsatt att inte hans föräldrar eller syster inte var vid liv).

Jessica SarhedeRådgivare