FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder10/06/2013

Om villkorlig dom och böter samt en stölddoms inverkan på visumansökan till USA

Hej För ca 2 år sedan så blev jag dömd för stöld. Fick ett strafföreläggande, blev dömd till villkorlig dom, böter och skadestånd. Nu till mina frågor Jag har läst på flera sidor att man inte kan få både villkorlig dom och böter. Är det sant? Har även läst att man inte kan få villkorlig dom vid strafföreläggande? Att strafföreläggande bara kan ge böter eller samhällstjänst. Sen undrar jag hur stor sannolikhet det är att jag dömts till grov stöld. Jag tog runt 11 000 kr från mitt jobb. Erkände på en gång. På Wikipedia står det så här om grov stöld : "efter intrång i bostad om den avsett sak som någon bar på sig om gärningsmannen varit försedd med vapen, sprängämne eller annat dylikt hjälpmedel om gärningen eljest varit av särskilt farlig eller hänsynslös art " Inget av det ovanstående stämmer in på mig. Men kan jag ändå bli dömd för grov stöld? Vad är skillnaden på vanlig stöld och grov? Sen undrar jag också vilka brott som ger villkorlig dom. För jag vet flera personer som är tagna för stöld som tog mer pengar en den summan jag tog och dom fick bara böter. Ingen villkorlig dom. Var min villkorliga dom ens rätt att ge mig eller skulle jag bara fått böter? Jag har aldrig gjort något före eller efter detta. Sen undrar jag om man vill åka till USA. Hur stor chans är det att man blir nekad visum för stöld? För det borde väl vara värre med narkotika, vapen, terrorist brott, mord och sådana brott? Väldigt tacksam för svar Mvh Lena

Lawline svarar

Fråga 1 - Kan man få både villkorlig dom och böter?

Villkorlig dom kan förenas med dagsböter (se 27 kap. 2§ Brottsbalken). Det är t.o.m. så att en sådan förening är huvudregeln (30 kap. 8§ Brottsbalken).

Fråga 2 -  Kan man få både strafföreläggande och böter?

Strafföreläggande innebär ett förenklat förfarande där den misstänkte godkänner bötesstraffet som åklagaren förelägger direkt, utan huvudförhandling (se 48 kap. 2§ & 4§ Rättegångsbalken). En misstänkt kan inte först få ett strafföreläggandet avseende böter och sedan bli dömd till böter för samma brott i en senare rättegång eftersom straffreläggandet ersätter alla andra påföljder för de åtalade brotten.

Fråga 3 - Kan grov stöld kan bli aktuellt i detta fall?

Det är svårt att kunna göra en bedömning av om grov stöld kan komma att bli aktuellt i detta fall på grundval av den knapphändiga informationen. Det kan sägas att omständigheter som karakteriserar ett stöldbrott som grovt är bl.a. om den stulna egendomen avsett ett betydande värde, vilket är ca 200 000 kr (8 kap. 4§ Brottsbalken). Du nämner att inget av de omständigheter som gör stöldbrottet grovt har inträffat. Däremot kan brottet förskingring vara aktuellt (se 10 kap 1§ Brottsbalken) eftersom "stölden" innebär ett missbruk av förtroendeställning, vilket skadat huvudmannen. Detta brott ger fängelse i högst 2 år. Brottet kan även betraktas som grovt om brottet fullbordats genom t.ex. falsk handling eller varit särskilt farligt (se 10 kap. 3§ Brottsbalken).

Fråga 4 - Vilka brott ger villkorlig dom?

Påföljden villkorlig dom är inte knutet till specifika brott, utan kan utdömas istället för fängelsestraff som i princip understiger 1 år (se 30 kap 4§ Brottsbalken). Detta innebär visserligen att villkorlig dom aldrig kan bli aktuellt för brott som har mer än 1 års fängelse som lägsta straff, som grov misshandel och grovt rån.

Fråga 5 - Nekat visum till USA p.g.a. dom avseende stöld?

Jag har inte kunnat finna några skrivna regler på vilken inverkan en stölddom har på ansökan om visum till USA. Faktum är dock att ett utdrag ur belastningsregistret ska bifogas ansökan om visum, om man blivit arresterad någon gång. Således har troligen en sådan dom inverkan på om visumansökan beviljas eller inte (se http://sweden.usembassy.gov/consulate/niv/apply/checklist3.html).

Det finns även möjlighet att göra en visumfri inresa i USA genom en ESTA-ansökan, vilket dock förutsätter att man inte tidigare blivit arresterad (se http://sweden.usembassy.gov/consulate/n3.html)

Vänligen,

Olle AnderssonRådgivare