omarbetning av melodier

Hej,

Jag har en fråga om Upphovsrätt. Jag har nu spelat ni några mantras och som jag har läst mig till är mantras in under upphovsrättslagen pga det är gamla vediska skrifter osv, enligt denna länk:

https://www.lexology.com/library/detail.aspx?g=8efdbbb9-24da-45f8-8f6e-ef16022a1f31

Men det jag har svårt att tyda är om melodierna jag har spelat in går under detta som är melodier som en annan artist spelat in men jag har ändrat arrangemanget om det då går under upphovsrätten att jag då måste få hennes godkännande eller hennes bolags godkännande? Det är inte helt tydligt om det är hennes melodier i grunden eller om dessa finns sedan tidigare... Har hittat andra artister som har spelat in liknande melodi.

Tacksam för svar!

Med vänlig hälsning,

Veronica Holm

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag förstår din fråga rätt så har du spelat in mantras och lagt de över någon annans melodi som du har redigerat.

Melodier och upphovsrätt

En melodi räknas enligt upphovsrättslagen som ett verk enligt 1 kap 1 § p.3 URL.

Enligt 1 kap 1 § URL har den som skapar ett konstnärligt verk upphovsrätt till detta. Att ha upphovsrätt till ett verk innebär att man har ensamrätt till verket och att den som skapar musiken då har uteslutande rätt att förfoga över verket, framställa exemplar och göra det tillgängligt för allmänheten enligt 1 kap 2 § URL. Detta beskrivs som den ekonomiska rätten.

Förutom den ekonomiska rätten så finns det också en ideell rätt vilket innebär att upphovsmannen har rätt att bli associerad med sitt verk och att upphovsmannen har rätt att motsätta sig förändringar av verket eller att verket används på ett sätt som skulle kunna anses kränkande för upphovsmannen enligt 1 kap 3 § URL.

Verkshöjd

Upphovsrätten är något som man får automatisk i Sverige när man skapar ett verk. Det är alltså inte någon registrering som måste genomföras. Men för att få ett verk upphovsrättsligt skyddat så krävs det att verket uppnår verkshöjd. Verkshöjd innebär att verket, i det här fallet musiken, har särprägel och påvisar individualitet och självständighet och är resultatet av upphovsmannens egna intellektuella skapande.

Hu vida artistens melodi har uppnått verkshöjd kan jag inte uttala mig om men man brukar som huvudregel säga att om ett verk har en sådan individuell särprägel att två personer oberoende av varandra rimligen inte skulle kunna prestera exakt samma verk så har ett verk uppnått verkshöjd.

Om artisten har uppnått verkshöjd för sin melodi så har artisten/ artistens bolag ensamrätt till verket. Verket får då inte användas utan upphovsrättsmannens samtycke. Om man bryter mot ensamrätten så kan man göra sig skyldig till upphovsrättsintrång. Detta såvida du inte framställer exemplar för ditt egna privat bruk (2 kap 12 § URL).

Omarbetning

Det finns dock en regel i 1 kap 4 § URL som säger att om en person skapar ett eget verk utifrån någon annans verk så kan det anses som en omarbetning av ett verk. En sådan omarbetning av verket kan ge upphovsrättsligt skydd för dig men för det krävs det att ditt nya verk också måste uppnå verkshöjd. Det vill säga att det är ett individuellt andligt skapande.

Om man vill omarbeta eller använda sig av någon annans verk så hade jag rekommenderat dig att ta kontakt med artisten eller bolaget då det kan finnas risk för att du begår upphovsrättsintrång om du inte i fri anslutning från hennes melodier lyckas skapa en ny melodi eller ett helt nytt verk genom dina mantras

Jag kan här inte säga om du begår ett upphovsrättsintrång då jag inte vet hur mycket du använder dig av artistens melodi. Du beskriver att det inte är tydligt om dessa melodier kommer från artisten i fråga eller om de kommer från andra tidigare melodier. Om du i stället använder dig av melodier som låter som andras tidigare så kan du begå upphovsrättsintrång gentemot dessa andra upphovsrättsmän istället.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis så anses artisten som upphovsman till sina melodier och innehar därmed de ekonomiska och ideella rättigheterna. En omarbetning av ett verk kan ge dig upphovsrättsligt skydd i sig om det uppnår verkshöjd.

Jag rekommenderar dig dock att prata med artistens bolag om du planerar att göra små omarbetningar av artistens verk och om du planerar att sprida dessa vidare.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Amanda RydbergRådgivare