Omfattas halvsyskon av den legala arvsordningen och vad händer vid giftemål?

Min sambo har fått ett tråkigt sjukdomsbesked. Vi avser därför att gifta oss utan äktenskapsförord. Min man har inga barn, men tre halvsyskon. Jag har en son. Min sambo vill nu att jag ska ärva all hans kvarlåtenskap. Måste vi upprätta ett testamente eller räcker det med giftermål.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du skriver att din make vill att du ska ärva honom.

Arvsrätten regleras i ärvdabalken (ÄB)

Den legala arvsordningen

I svensk rätt finns det något som kallas för den legala arvsordningen. Denna reglerar vem som har rätt att ärva och återfinns i 2 kap ÄB. Här delas arvsordningen in i tre olika arvsklasser. Jag ska försöka illustrera det så enkelt som möjligt:

1) Den första arvsklassen återfinns i 2 kap 1 §. De som har rätt att ärva här är dem avlidnes barn och barnbarn.

2) Den andra arvsklassen återfinns i 2 kap 2 §. De som har rätt att ärva här är den avlidnes föräldrar, sykon och syskonbarn.

3) Den tredje arvsklassen återfinns i 2 kap 3 §. De som har rätt att ärva här är den avlidnes mor- eller farföräldrar, fastrar, farbröder, mostrar eller morbröder.

För att någon ska kunna ärva krävs det att alla möjligheter uttöms i klass ett först, sedan klass två och sist klass tre. Du skriver att din sambo inte har några barn. Har han föräldrar i livet så ärver dessa enligt första arvsklassen. Finns inga föräldrar i livet så går man vidare till arvsklass två och här finns en möjlighet för halvsyskon att ärva, men den möjligheten finns endast om det inte finns någon efterlevande maka.

Vilken skillnad gör giftemål för arvsordningen?

Det finns ett undantag till den legala arvsordningen och det är om man är make eller maka. Då ärver maken/makan fullt ut enligt 3:1 ÄB med fri förfoganderätt. Att ärva med fri förfoganderätt innebär en rätt att göra vad en vill med kvarlåtenskapen förutom att testamentera bort den.

Vad händer om man skulle fortsätta vara sambor?

Om ni skulle fortsätta vara sambos, blir situationen en annan. Till skillnad från makar så ärver inte sambos varandra, vilket innebär att den legala arvsordningen träder in och halvsyskonen kan ha rätt att ärva i enlighet med denna. För att du som sambo ska kunna ärva i detta läget, krävs ett testamente där kvarlåtenskapen är testamenterad till dig.

Sammanfattningsvis

Sammanfattningsvis kan man säga att det finns en rätt för halvsyskon att ärva, men om ni är gifta så går du som maka "före" och ärver hela kvarlåtenskapen med fri förfoganderätt. Man kan skriva äktenskapsförord om man skulle vilja, men det är inget måste. Skulle ni trots allt fortsätta vilja vara sambos så krävs ett testamente där din sambo testamenterar bort sin egendom till dig för att inte halvsyskonen ska få ta del av arvet.

Jag hoppas att det gav dig tillräckligt med svar på din fråga!

Lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Tilda HanssonRådgivare