Omfattas hemmafester med fler än 8 personer av pandemilagen?

Får man ha en privat fest hemma med mer än 8 pers eller kan man få böter för detta på grund av pandemilagen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

På Folkhälsomyndighetens hemsida kan ni läsa om de nationella allmänna råden och rekommendationerna för att minska spridningen. De rekommenderar att man endast umgås i en mindre krets. Om du väljer att träffa personer utanför din mindre krets ska ni ses på ett säkert sätt, bl.a. genom att hålla så stort avstånd från varandra som möjligt.

Allmänna råd och rekommendationer är inte bindande, men de bygger på den bästa tillgängliga kunskapen för att uppnå önskat resultat. Enligt de allmänna råden och rekommendationerna ska man undvika att träffas flera personer i ett hushåll, väljer man att ändå göra det ska man försöka göra det på ett så säkert sätt som möjligt, d.v.s. helst utomhus och med stort avstånd från varandra.

Enligt Förordning (2021:8) om särskilda begränsningar för att förhindra spridning av sjukdomen covid-19, som är en komplettering till Pandemilagen, är det förbjudet för fler än åtta personer att samlas på träffar som är öppna för alla. Det får inte heller samlas fler än åtta personer på privata sammankomster, detta gäller privata fester eller möten i festlokaler, föreningslokaler och på andra platser som man kan hyra. En sluten fest hemma, d.v.s. på en icke hyrd plats, omfattas inte av denna bestämmelse.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Noa ShasavarRådgivare