Omhändertagande av elevs mobiltelefon i skolan

Fråga angående tolkning av nya lagen om mobilförbud. Vår sons skola (högstadieskola) har beslutat att samla in alla åk8 mobiler under ett helt år. Eleverna får dem inte förrän skoldagens slut så långt är jag med. Jag ställer mig frågande till är ifall lärare/rektor har rätt att ta telefonen från till exempel elevens väskan eller jackficka?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna kring insamling av mobiltelefoner

Det rör sig om en högstadieskola och således blir Skollagen (SkolL) tillämplig. Enligt 5 kap. 4 b § SkolL får en rektor, lärare eller en handledare som avses i 21 kap. 13 § omhänderta mobiltelefoner eller annan elektronisk kommunikationsutrustning för att förebygga störningar i undervisningen.

Vidare stadgar 5 kap. 4 d § SkolL att en rektor i grundskolan får besluta att mobiltelefoner och annan elektronisk kommunikationsutrustning ska samlas in vid varje skoldags början. I sådana fall ska föremålet återlämnas senast vid varje skoldags slut. Enligt paragrafens andra stycke får ett sådant beslut av rektorn avse högst ett år i taget.

Begränsningar i rätten att omhänderta mobiltelefoner

Av förarbeten till lagen framgår att de bestämmelser som ger befogenhet att omhänderta mobiltelefoner inte ger rätt till kroppsvisitation eller kroppsbesiktning. Det är således inte tillåtet att t.ex. känna med händerna utanpå en elevs kläder eller i fickorna eller att leta igenom en elevs ryggsäck (prop 2021/22:160 s. 233). Detta är i linje med grundlagsstadgandet i 2 kap. 6 § regeringsformensom anger att var och en gentemot det allmänna är skyddad mot bl.a. kroppsvisitation.

Vidare framgår det dock av förarbeten att om en elev vägrar att lämna ifrån sig ett föremål kan bestämmelserna om disciplinära åtgärder i 5 kap. skollagen aktualiseras, t.ex. utvisning ur undervisningslokalen (prop 2021/22:160 s. 120). Av 5 kap. 7 § SkolL framgår att en lärare får visa ut en elev från undervisningslokalen för högst resten av lektionen, om
   1. eleven stör undervisningen eller på annat sätt uppträder olämpligt, och
   2. eleven inte har ändrat sitt uppförande efter uppmaning från läraren.

Om läraren gör bedömningen att mobiltelefonen stör eller liknande kan eleven alltså utvisa eleven ur undervisningslokalen.

Sammanfattning

Av 5 kap. SkolL framgår att mobiltelefoner får omhändertas. En lärare har dock inte rätt att eftersöka mobiltelefoner bland elevers privata tillhörigheter, och mobiltelefoner som är dolda i väska eller klädesplagg får därmed inte omhändertas. Om läraren skulle anse att eleven stör ordningen kan hen vidta andra åtgärder, som t.ex. utvisning ur undervisningslokalen.

Jag hoppas att jag har lyckats svara på din fråga, och om du skulle undra över något mer är du såklart välkommen att skicka in en fråga till oss igen.

Med vänliga hälsningar

Jennie AskengrenRådgivare