Omprövning och övervägande av vård enligt LVU

Hej, hur lång tid tar en omprövning av LVU?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar frågan som att du undrar hur lång tid som behöver gå innan socialnämnden måste ta ställning till om vård enligt LVU fortfarande behövs eller om vården kan upphöra. Tillämplig lagstiftning är lag (1990:52) med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU).

Allmänt om vård enligt LVU

För att vård enligt LVU ska kunna ges krävs, förutom att den behövliga vården inte kan ges på frivillig väg, att det föreligger ett vårdbehov till följd av någon av de omständigheter som räknas upp i 2-3 § LVU. Av 2 § LVU framgår att vård ska beslutas om det på grund av fysisk eller psykisk misshandel, otillbörligt utnyttjande, brister i omsorgen eller något annat förhållande i hemmet finns en påtaglig risk för att den unges hälsa eller utveckling skadas. Denna paragraf behandlar de så kallade miljöfallen, som har anknytning till den unges hemmiljö.

Om behovet av vård beror på den unges beteende, aktualiseras istället 3 § LVU som stadgar att vård ska beslutas om den unge utsätter sin hälsa eller utveckling för en påtaglig risk att skadas genom missbruk av beroendeframkallande medel, brottslig verksamhet eller något annat socialt nedbrytande beteende.

Beslut om vård med stöd av LVU meddelas av förvaltningsrätten efter socialnämndens ansökan (4 § LVU).

Övervägning och omprövning av fortsatt vård

Om vård har beslutats med stöd av 2 § LVU, ska socialnämnden minst en gång var sjätte månad överväga om vård enligt LVU fortfarande behövs (13 § 1 st. LVU). Den tjänsteman som har närmast uppsikt över vården ska då lämna nödvändig information till socialnämnden. Prövning i nämnd sker dock endast om nämnden finner anledning att ifrågasätta behovet av fortsatt vård som en prövning i nämnd ska ske. Ett övervägningsbeslut kan inte överklagas och vårdnadshavaren behöver inte informeras om övervägning.

Om vård har beslutats med stöd av 3 § LVU, gäller istället att socialnämnden inom sex månader från dagen för verkställighet av vårdbeslutet ska pröva om vård med stöd av lagen ska upphöra. Denna fråga ska därefter prövas fortlöpande inom sex månader från senaste prövning (13 § 2 st. LVU). Omprövningen är, till skillnad från övervägningen, ett förvaltningsrättsligt ärende som ska resultera i ett formellt, överklagbart beslut (41 § LVU).

Sammanfattning

Sammanfattningsvis kan sägas att socialnämnden ska behandla frågan om fortsatt vård var sjätte månad, men reglerna skiljer sig åt beroende på om vård har beretts med stöd av 2 eller 3 § LVU. Det är endast om vård har getts enligt 3 § som det sker en överklagbar omprövning. Om vård har beretts med stöd av 2 § LVU, behöver socialnämnden bara överväga om vård enligt lagen fortfarande behövs.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Linda KhalidRådgivare