Öppet köp vid köp i fysisk butik

Om jag har ingått avtalet för mitt mobilabonnemang i

företagets, jag menar affärslokaler gäller det ingen ångerrätt Med affärslokaler like som försäljaren vanligtvis den somanvänder plats för att sälja sina produkter, vanligtvis i en butik.

Tack

Lawline svarar

Hej,

tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du vill veta om du som privatperson har öppet köpt på ditt köp i fysisk butik.

Tillämplig lag

Eftersom köpet gjordes i egenskap av privatperson respektive näringsidkare är Konsumentköplagen (KköpL) tillämplig, se 1 §. Enligt 3 § är lagen tvingande till konsumentens fördel. Öppet köp är inte reglerat i KköpL och är ett bättre villkor än vad lagen ger köparen. Detta betyder att säljaren enligt lagen inte måste erbjuda öppet köp.

Vad innebär detta för dig?

De flesta säljare brukar trots detta erbjuda öppet köp. Mitt tips är att ta en titt på kvittot, där brukar villkoren gällande öppet köp framgå.

Hoppas du fick svar på din fråga!

med vänlig hälsning

Anna von FircksRådgivare