Oprioriterad fordran i konkursbo

hej,

jag är företagare (ab), och jag har utfört en del arbeten åt ett annat företag (ab), arbeten vars fakturor har förfallit och de har inte betalat de. fick veta att företaget har försatt sig själv nu i konkurs. Finns det någon associationsrättslig grund som jag kan åberopa för att få företaget att betala dessa fakturor??

De hävdar hela tiden om att de inte behöver betala dem, men förstår inte vf de säger så????

Kan ni vänligen hjälpa mig?? väldigt väldigt tacksam.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga rör konkurs, vilket regleras i konkurslagen (KonkL). I 3 kap. 3 § KonkL framgår det att egendom som tillhörde gäldenären innan konkursbeslutet meddelades ska räknas in i konkursboet. Alltså, pengarna som företaget är skyldig dig omfattas i konkursen.

I vilken ordning borgenärer får betalt ur en konkurs regleras i förmånsrättslagen (FRL). Din fordran mot konkursboet är en faktura, vilket inte är förenat med någon förmånsrätt. Det innebär att det är en s.k. oprioriterad fordan, vilket är det som betalas ut sist ur boet, 18 § FRL. Huruvida du har möjlighet att ändå få betalt är omöjligt för mig att avgöra, då det beror på vilka andra skulder som finns i konkursboet.

Det du ska göra är att ta reda på vem/vilka som är konkursförvaltare. Detta är vanligtvis en eller flera advokater. Enligt 3 kap. 1 § KonkL får bolagets företrädare inte råda över egendomen i företaget längre, utan det är konkursförvaltarens uppgift. Jag rekommenderar dig att kontakta den aktuella konkursförvaltaren för att säkerställa att denne är medveten om din fordran i boet.

Sammanfattningsvis så kan det konstateras att det kan bli svårt att få betalt i det här fallet. Eftersom fakturor klassificeras som oprioriterade fordringar så betalas de också ut sist ur konkursboet, och då brukar pengarna vanligtvis vara slut redan. Det finns inte heller någon möjlighet att kräva bolagets ägare på pengarna. I aktiebolag har nämligen företrädarna inget personligt betalningsansvar för bolagets skulder, 1 kap. 3 § aktiebolagslagen (ABL). Du bör ändå höra av dig till konkursförvaltaren och säkerställa att din fordran finns med!

Hoppas du fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Martin RosénRådgivare